Bianchi Magma 9.2 Alivio/Altus celeste/svart/gul 53 cm

Bianchi Magma 9.2 Alivio/Altus celeste/svart/gul 53 cm billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Bianchi Magma 9.2 Alivio/Altus celeste/svart/gul 53 cm av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Bianchi Magma 9.2 Alivio/Altus celeste/svart/gul 53 cm hos Cykelkraft

Den prisvärda Bianchi Magma 9.2 är en prisvärda MTB för dig som kanske vill testa på mountainbike eller som helt enkelt vill ha en kvalitativ cykel som är perfekt att cykla till skolan eller till jobbet. En modern följeslagare med brett register och beprövade komponenter som mer än gärna ställer upp på äventyrlig cykling på asfalt, grusvägar och lite tuffare skogsstigar. Chassit består av aluminiumram med intern kabeldragning och en geometri som är väl genomtänkt samt speciellt anpassad för att ge dig bra uppsikt, hög komfort och att vara lätthanterlig i det flesta typer av terräng. Modellen är utrustad med en fin dämpad framgaffel från SR Suntour (XCM HLO DS) med 100 mm slaglängd och hydraulisk lockout (du kan låsa gaffeln via ett reglage på dämparen), vilket ser till att du kan cykla bekvämt även i lite stökigare terräng och bibehålla effektiviteten på lite hårdare underlag. Ovanpå detta har cykeln en funktionell drivlina från Shimano med 27 växlar (Acera/Altus) vilket ger dig beprövad funktion och inte minst lätthanterliga reglage som ser till att du enkelt kan skifta mellan växlarna, utan att det känns det minsta ansträngt. Allt rullar på ett par stabila 29-tummare med breda (29x2.20) däck från Kenda (Honey Badger XC) som ser till att du har bra fäste och hyfsad rull på de flesta typer av underlag. Och eftersom Magma trivs när det går undan har den hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har effektiv bromsverkan året om, och oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt.

Endast 7 269 kr
 

Relaterade produkter

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön small

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön small
60 079 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som...

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium
78 889 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Yeti SB150 Turq X01 turkos large

Yeti SB150 Turq X01 turkos large
74 639 kr

Den moderna endurospecialisten Yeti SB150 TURQ Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar riktigt stökiga förhållanden. Ett perfekt redskap för oss som helst håller till i bikeparken men även trivs på utmanande skogsrepor i knepig terräng. Det här är en snabb, lekfull, kursstabil och förvånansvärt klättringsvillig bergsget för dig som vill kunna dominera i kluriga utförslut. Det här lättkörda men samtidigt temperamentsfulla endurobygget utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara en halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressivt enduroinspirerad geometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån önskemål från åkarna i Yeti´s EWS-team... kortfattat handlar det om lägre, slackare och längre (vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen). Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig endurohojen utan problem lever upp till de skyhöga krav som Yeti´s teamcyklister ställer på cyklarna. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Den respektingivande ramen har en progressiv geometri som ser till att du kan hantera utmanande spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 150 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 samt baktill en Factory X2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (170/150 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemäs...

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition pale blue small

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition pale blue small
67 389 kr

Vi firar att Ibis Ripley är inne på sin 4:e generation, den här helt omarbetade upplagan har hämtat stora delar av sitt kraftfulla DNA från den extremt potenta och flerfaldiga testvinnare Ibis Ripmo. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en sylvass trailracer med brutalt flyt och sagolik framkomlighet som levererar utomjordiska varvtider och betraktar tidiga inbromsningar som både onödigt och småfegt. Det ultralätta chassit helt i kolfiber väger nästan 300 gram mindre än sin föregångare, men är fortfarande lika imponerande vridstyvt och har begåvats med en helt uppdaterad geometri som ger dig verktygen att kunna hantera svåra situationer på ett förbluffande enkelt sätt. Vi pratar om längre reach, flackare vinkel på styrhuvudet och ett kortare kedjestag som ser till att du kan utmana slentrianmässiga gamla spårval och testa mer aggressiva linjer. Medan kombinationen av en brantare vinkel på sadelstolpsröret och en framgaffel med 44 mm offset skapar både helt rätt flyt och rapp manöverförmåga i mer tekniskt utmanade partier. Precis som sina förlagor har modellen begåvats med välbalanserade slaglängder på 120 mm (baktill) och 130 mm (framtill), men du kan såklart skaffa en framgaffel på 120 mm för en ännu mer raceorienterad känsla eller varför inte en mer endurospecifik framgaffel på 140 mm om du trivs bättre i riktigt stökig terräng. Oavsett framgaffel så kommer du plöja fram på ett par vindsnabba 29-tummare klädda i tyska kvalitetsgummin som ger dig imponerande grepp på alla typer av underlag... och jo, den sväljer däcksbredder upp till 2,6" utan mista problem. Dämpningen i kombination med en aggressiv geometri samt komponenter i toppklass gör den här stigmumsaren optimal för oss som älskar snabba rundor på platten men samtidigt vill kunna dominera i branterna. Minsta lilla detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Det extremt effektiva DW-länkaget, här i sin 5:e version (och såklart Dave Weagle?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar magisk känsla, en mer progressiv kinematik med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons... oavsett om det går uppför eller utför. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera obligatoriskt och nya Ripley 4 kompatibel med långa dropper posts, den är anpassad för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 125/150 mm), anledningen är främst att Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja ramstorlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer, med drivlinor från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX Eagle, GX Eagle, X01 Eagle eller XX1 Eagle), samtliga versioner har kvalitetsdämpare från FOX, mästerliga hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du bli befälhavare för en fenomenalt snabb 29-tummare med brett register så är valet enkelt... välj bara utrustningsnivå och någon av de två lackerna, du är nu redo att överta ledartröjan och köra ifrån i princip vem ?#& som...

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large
83 990 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Moustache Samedi 27 Race 9 Carbon blå medium

Moustache Samedi 27 Race 9 Carbon blå medium
64 169 kr

Den temperamentsfulla Moustache Samedi 27 Race 9 Carbon är en kraftfull elassisterad enduro med slack racegeometri, 160 mm slaglängd och riktigt feta bromsar. En heldämpad kombo för dig som kör aktivt och ställer höga krav på prestanda, effektivitet och symmetri, oavsett om det är uppför och utför som gäller för stunden. En vass nöjesmaskinen med klassledande balans och imponerande stabilitet och som verkligen briljerar i lite mer tekniskt utmanande partier. En beroendeframkallande berg-och-dal-bane-maskin för oss som vill kunna ta nästa kliv i utvecklingen, oavsett om det för dagen råkar handla om att bränna på för fullt eller att avslappnat glida fram och bara njuta av omgivningarna. En adrenalinstinn och intensiv enduro som problemfritt tar sig fram på alla typer av underlag, och dessutom i alla typer av lutningar. Dess tydligt utmejslade ramform med en främre triangel helt i kolfiber (Toray T700 fiber) och en bakre triangel i hydroformad aluminium är tveklöst praktiskt funktionell men väcker samtidigt ett habegär som endast en tight budget kan tygla. Den är inte bara vacker utan har en innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur. Att Moustache lägger stor vikt vid utformningen av sina cyklar råder det nog inget tvivel om, högvis med internationella utmärkelser och förtroliga samarbeten med världsledande formgivare som Philippe Starck talar sitt tydliga språk. Kraften kommer från en kraftfull kvalitetsmotor från tyska Bosch (Performance CX - 250W - 40/75 Nm) kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 500 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med en hel del extra krut i både ben och lungor. Motorn samarbetar med de 11 beprövade och näst intill problemfria växlarna från Shimano (XT) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Eftersom hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga i terrängen. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. Tack vare extremt generösa slaglängder på 160/160 mm så slipper oroa dig för att tappa greppet, framtill sitter en (Fox 36 Float Performance) och baktill en (MOUSTACHE Air Shock). Dämparna har generöst med justeringsmöjligheter vilket ger dig tillgång till en kolossal bredd, och borgar för att du effektivt kan ta dig fram oavsett underlag eller lutning. Och när det blir riktigt stökigt i spåren så är numera en sänkbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, och givetvis är även Samedi 27 Race 9 Carbon redan från start utrustad med en dropper post. Som befälhavare greppar du ett styre i kolfiber och håller kursen via en tydlig cockpit som ger dig en bra överblick och består av bekväma handtag och lätthanterliga reglage som dessutom är placerade på precis rätt avstånd. Eftersom denna intensivt temperamentsfull skogsmaskin trivs i höga farter har den utrustats med sylvassa hydrauliska bromsar från Formula (Cura) ...

Ibis Mojo HD4 X01 Eagle AXS i9 Carbon CK Edition back in black small

Ibis Mojo HD4 X01 Eagle AXS i9 Carbon CK Edition back in black small
92 229 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium
60 079 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som...

Moustache Samedi 27 Off 2 Open 500 Wh small

Moustache Samedi 27 Off 2 Open 500 Wh small
26 749 kr

Instegsmodellen Moustache Samedi 27 Off 2 Open kan vara beroendeframkallande och den kommer garanterat att för evigt att förändra din syn på cykling. Det låter kanske lite oansvarigt sydländsk, men du kan vara lugn det är helt enkelt en modern MTB som är skapat för oss som letar efter en underhållande, mångsidig och lätthanterlig nöjesmaskin som problemfritt tar sig fram nästan alla typer vilket underlag. En elassisterad hardtail med ett modernt skulpturalt chassi i hydroformat aluminium med rena linjer och ett snyggt integrerat batteri, praktisk intern kabeldragning och en välbalanserad geometri som både är bekväm, funktionell och samtidigt ger dig god uppsikt på allt som händer runt omkring dig. Att Moustache lägger stor vikt vid utformningen av sina cyklar råder det nog inget tvivel om, högvis med internationella utmärkelser och förtroliga samarbeten med världsledande formgivare som Philippe Starck talar sitt tydliga språk. Dess tydligt utmejslade ramform är tveklöst praktiskt funktionell men väcker samtidigt ett enormt begär som bara en tight budget kan tygla. Den är inte bara vacker utan har en innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur även på lite sämre underlag. Kraften kommer från en centermonterad kvalitetsmotor från tyska Bosch (Performance Cruise - 250W - 40/63 Nm) kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 500 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med en hel del extra krut i både ben och lungor. Motorn samarbetar med de 9 beprövade växlarna från Shimano (Acera) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. Tack vare kombinationen av den dämpade framgaffeln med 100 mm slaglängd, en smart dämpad sadelstolpe och ett par breda däck med generös luftvolym så har du alltid hög komfort. De stabila 27.5-tummarna med asymmetriska fälgar och 53 mm breda kvalitetsdäck hjälper givetvis till med komforten, de levererar inte bara ett pålitligt grepp i kurvorna utan också imponerande rull och snabb acceleration, vilket du tydligt kommer märka när du flyger fram på skogsstigarna eller drar iväg vid rödlysena. Du styr ekipaget från en tydlig cockpit som ger dig en bra överblick och består av bekväma handtag och lätthanterliga reglage som dessutom sitter på precis rätt avstånd, och du sitter givetvis riktigt skönt på en mjuk sadel som skyddar dina känsligaste områden. Och eftersom Samedi 27 Off 2 Open trivs i höga farter har den utrustats med hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt, dammigt eller slaskigt. Jo, det är visserligen en instegsmodell men det är sannerligen en minst sagt underhållande, kvick och livlig mountainbike med imponerande mångsidighet som gärna hänger med på nya äventyr och som ser till att du med gott samvete kan låta bilen stå kvar där nere i garaget.