Bianchi Methanol 9.1 CV S X0/GX Eagle celeste/svart 53 cm

Bianchi Methanol 9.1 CV S X0/GX Eagle celeste/svart 53 cm billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Bianchi Methanol 9.1 CV S X0/GX Eagle celeste/svart 53 cm av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Bianchi Methanol 9.1 CV S X0/GX Eagle celeste/svart 53 cm hos Cykelkraft

Vill du skaffa ett snabbt italienskt fullblod med distinkt racekänsla och en av marknadens vassaste kolfiberramar så har du hittat rätt! Den ultrakompetenta hardtailen Bianchi Methanol 9.1 CV S X0/GX Eagle a?r ett avancerat redskap med kraftöverföring i världsklass, perfekt för dig som hatar kompromisser och helt enkelt bara nöjer dig med det bästa! Det här är en av Bianchi´s vassaste XC-cyklar och hela skapelesen bygger på en formidabel kolfiberram (High Modulus) med imponerande vridstyvhet vilket kombineras med en aggressiv geometri som ger pålitlig stabilitet även i riktigt höga hastigheter. Som grädde på moset gör den det med bibehållen komfort tack var den avancerade vibrationsdämpande Countervail teknologin (utvecklad av NASA) som minskar vibrationerna med upp till hela 80%! Den här nya S-modellen är både Di2-kompatibel samt redan från start förberred för reglerbara sadelstolpar med intern kabeldragning. Den är såklart anpassad för stickaxlar med Boost-standard (12x148mm) och den har numera kedjestag som medger däcksbredder på upp till hela 58 mm. Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Fox (32 SC 29" Performance) med 100 mm slaglängd och massor av inställningsmöjligheter (och du styr såklart dämparen med ett reglage på styret), vilket lyfter cykeln rejält samt ökar användningsområdet eftersom det ger dig möjligheten att kunna köra nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 12 problemfria växlar (X0/GX Eagle) från SRAM. Italiensk design på högsta nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett effektivt vevparti med singelklinga (32T) som kombineras med en kassett på 10-50T, vilket ger en utväxling med imponerande bredd och där fokus ligger på hög fart. Allt rullar på ett par snabba 29-tummare från Crankbrothers (Cobalt 1 29) med imponerande låg vikt. Eftersom cykeln älskar hög fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i dit favoritspår. I övrigt är modellen utrustad med superlätta tävlingskomponenter med massor av racekänsla från den översta hyllan hos både SRAM, FOX, Crankbrothers och TEC. Det här är en ren XC-raket med grym respons och vass prestanda som ger dig möjligheten att välja det mest aggressiva spårvalet. Modell med imponerande kraftöverföring, grym kontroll och galet låg vikt och som alltid levererar vass racingprestanda, oavsett om det är träning eller tävling som är ditt primära mål.

Endast 44 995 kr
 

Relaterade produkter

Scott Genius 950 medium

Scott Genius 950 medium
32 990 kr

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Då du ska du definitivt ta en extra titt på Scott Genius 950. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en högteknologisk ram i aluminium (givetvis med praktisk intern kabeldragning) och smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och Genius har både kortare kedjesteg, en brantare sittvinkel och en längre räckvidd, allt för att skapa maximal balans med den långa dämparen. Vad blir då resultatet i praktiken? Du får makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en cykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Slaglängder på 150 mm levereras av en FOX 34 Float Performance Air framtill, och av en FOX Float EVOL Performance Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Trail-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Utöver den erkänt fina ramen så får du en driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (NX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men funktionaliteten är pålitligt hög och cykeln har vassare komponenter än många av sina konkurrenter. Hur är det då med mångsidigheten på årets upplaga? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Genius möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! Nettot blir en nästan identisk geometri även när du växlar mellan hjulstorlekarna... och som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra både 2,5", 2,6" eller 2,8" bredd på däcken och med 29-tummarna hanterar du allt från 2,4" till 2,6" utan minsta problem... som sagt, mångsidighet och flexibilitet är bara förnamnet på nya Genius!

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large
39 869 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Crescent Rask R20 29 orange 53 cm

Crescent Rask R20 29 orange 53 cm
29 990 kr

Tävlingsklara Crescent Rask R20 är en riktigt snabb mountainbike som tveklöst kommer kunna ta dig hela vägen från anmälan till målgång. Varenda liten detalj är noga utvald för att ge elitmotionären rätt förutsättningar både för de långa loppen, och alla de härliga träningsturerna inför dem. Det här är en imponerande fartmaskin som gör träningen till ett nöje och som ger dig alla möjligheter att bli bättre som cyklist. Så siktar du på ta din cykling till nästa nivå så kommer den här kvicka speedkulan att ge dig alla möjligheter att kunna spöa samtliga konkurrenter. Stommen utgörs av en lätt prestandaram helt i kolfiber och den har försetts med en extremt välbalanserad geometri som får orken att räcka i många långa timmar ute i spåren. Ramen levererar både imponerande kraftöverföring samt grym respons och kan skryta med en vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. Ojämnheterna hanteras av en luftgaffel från Rock Shox (SID Solo Air) med 100 mm slaglängd och remote lockout (du kan enkelt reglera dämparna vi reglage på styret), vilket ser till att du blixtsnabbt kan ställa in dämpningen efter underlaget. Vilket i praktiken innebär att du både kommer kunna vara kvick i de mer tekniskt utmanade partierna och kunna bränna på för fulla muggar när det planar ut i spåren. Imponerande farter uppnås med hjälp av en extremt driftsäker 11-växlad drivlina med singelklinga från Shimano (XT). Växlarna styrs via ett lättmanövrerat reglage som ser till att du smidigt kan skifta mellan växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. Och när klättringarna blir tuffa kommer den låga vikten (10,7 kilo) tillsammans med den breda utväxlingen se till att cykeln överträffar även riktigt högt ställda förväntningar och krav. Allt rullar på ett par stabila 29-tummare som är utvecklade för att tåla hårda tag och som försetts med kvalitetsdäck från Schwalbe som levererar både kursstabilitet, rätt fäste i kurvorna och givetvis riktigt bra rull. Ju snabbare det går, ju större krav ställs det på bromsarna och därför är Crescent Rask R20 utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna och levererar pålitlig prestanda året runt - dessutom oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Moustache Samedi 27 Trail 2 W large

Moustache Samedi 27 Trail 2 W large
41 590 kr

Den lätthanterliga nöjesmaskinen Moustache Samedi 27 Trail 2 W är extremt välbalanserad och ser till att både uppför och utför är den rätta riktning. Lite skryt - Visst, modellen är helt ny men ingår i serien som förra året blev vald till "Electric MTB of the year 2018", vilket såklart utgjorde en hyfsat solid grund när arbetet med årets upplaga drog igång. Vidareutvecklingen rör ett stort antal punkter, men den kanske enskilt största förbättringen handlar om att tyngdpunkten något ligger längre bak och dessutom är lägre placerad än tidigare. Resultatet? En livligare heldämpad cykel med imponerande stadga och klassledande balans. Den här beroendeframkallande franska mästaren passar oss som vill ha möjligheten att kunna ta nästa kliv i utvecklingen, oavsett om det för dagen råkar handla om att bränna på för fullt eller att avslappnat glida fram och bara njuta av omgivningarna. En lätthanterlig trailhoj för oss som letar efter en elassisterad nöjesmaskin som problemfritt tar sig fram på alla typer av underlag och i alla typer av lutningar. Dess tydligt utmejslade ramform i hydroformat aluminium är tveklöst praktiskt funktionell men väcker samtidigt ett habegär som endast en tight budget kan tygla. Den är inte bara vacker utan har en innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur. Att Moustache lägger stor vikt vid utformningen av sina cyklar råder det nog inget tvivel om, högvis med internationella utmärkelser och förtroliga samarbeten med världsledande formgivare som Philippe Starck talar sitt tydliga språk. Kraften kommer från en kraftfull kvalitetsmotor från tyska Bosch (Performance CX - 250W - 40/75 Nm) kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 500 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med en hel del extra krut i både ben och lungor. Motorn samarbetar med de 10 beprövade och näst intill problemfria växlarna från Shimano (Deore) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Eftersom hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga i terrängen. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. Tack vare slaglängderna på 120/110 mm så slipper oroa dig för att tappa greppet, framtill sitter en (Suntour XCR 34 LO R) och baktill en (MOUSTACHE Air Shock). Dämparna har generöst med justeringsmöjligheter vilket både ökar användningsområdet och ser till att du kan köra riktigt fort på alla typer av underlag. Och när det väl blir riktigt stökigt i spåren så är numera en sänkbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, och givetvis är även Samedi 27 Trail 2 redan från start utrustad med en dropper post. De stabila 27.5-tummarna med asymmetriska fälgar samt över 70 mm breda kvalitetsdäck från Maxxis (REKON) adderar givetvis rätt fäste, och de levererar inte bara ett brutalt grepp utan också överraskand...

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium
42 289 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Scott Contessa 730 olive/persika small

Scott Contessa 730 olive/persika small
5 990 kr

Pålitliga Scott Contessa 730 utgör rentav definitionen för en mångsidig mountainbike med brett användningsområde. Den fungerar utmärkt för talangfulla motionärerna som vill köra lite lättare träningspass i skogen eller ute på grusvägarna. Samtidigt som det är en helt perfekt cykel för tjejer som pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten, eller varför inte bara kalla den för en tuff hoj som är smått briljant att trampa till plugget med. Stommen utgörs av en fin aluminiumram (6061) med en sportig geometri som är speciellt anpassad för att att vara lätthanterlig, ge bra uppsikt samt hög komfort. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd, vilket ger dig ökad komfort och skapar effektivare framkomlighet. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 21 växlar kombinerat med komponenter som har beprövad funktion och gedigen kvalitet till ett minst sagt plånboksvänligt pris. Visst, det är kanske inte proffsklass på prylarna, men modellen har funktionella komponenter som fungerar för vardaglig cykling. Och du som funderar på att skaffa en värdesätter troligen en bekväm sittställning och stabila egenskaper mer än maximal hastighet och extrem precision. Men eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har kraftfull bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt i spåren. En cykel som mer än gärna hänger med på nya äventyr i Scott's värld av pålitliga 27,5-tummare. Tack vare hjuldiametern så får du det bästa av två världar, rappheten och kvickheten från 26:orna och rullfördelen hos 29:orna. Jämfört med den större storleken får du här högre hållbarhet samt bättre kontroll, och jämfört med de mindre hjulstorlekar få du bättre rull och lite snabbare acceleration.

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red x-large

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red x-large
42 289 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Scott Contessa Genius 730 large

Scott Contessa Genius 730 large
28 990 kr

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Då du ska du definitivt ta en extra titt på nya Scott Contessa Genius 730. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för tjejer som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en högteknologisk ram i aluminium (givetvis med praktisk intern kabeldragning) och smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och nya Genius har både kortare kedjesteg, en brantare sittvinkel och en längre räckvidd, allt för att skapa maximal balans med den långa dämparen. Vad blir då resultatet i praktiken? Du får makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en cykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Slaglängder på 140/150 mm levereras av en Rock Shox (Recon RL Solo Air) framtill och av en X-Fusion (NUDE Trunnion) baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 2/3-fasta lägen som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Utöver den erkänt fina ramen så får du en driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (NX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men funktionaliteten är pålitligt hög och cykeln har vassare komponenter än många av sina konkurrenter. Hur är det då med mångsidigheten på årets upplaga? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Genius möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! Nettot blir en nästan identisk geometri även när du växlar mellan hjulstorlekarna... och som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra både 2,5", 2,6" eller 2,8" bredd på däcken och med 29-tummarna hanterar du allt från 2,4" till 2,6" utan minsta problem... som sagt, mångsidighet och flexibilitet är bara förnamnet på nya Genius!

Ibis Mojo 3 NX Eagle CK Edition obsidian black medium

Ibis Mojo 3 NX Eagle CK Edition obsidian black medium
48 690 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!