Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large

Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large hos Cykelkraft

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Endast 67 349 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red x-large

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red x-large
42 289 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Scott Aspect 950 ljusblå/röd large

Scott Aspect 950 ljusblå/röd large
6 990 kr

Pålitliga Scott Aspect 950 utgör rentav definitionen för en mångsidig mountainbike med brett användningsområde. Den fungerar utmärkt för talangfulla motionärerna som vill köra lite lättare träningspass i skogen eller ute på grusvägarna. Samtidigt som det är en helt perfekt cykel för dig som pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten, eller varför inte bara kalla den för en tuff hoj som är smått briljant att trampa till plugget med. Stommen utgörs av en fin dubbelreducerad aluminiumram (6061) med praktisk intern kabeldragning och en sportig geometri som är speciellt anpassad för att att vara lätthanterlig, ge bra uppsikt samt hög komfort. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd och hydraulisk lockout (du kan reglera framgaffeln efter underlaget), vilket ytterligare ökar användningsområdet och ger dig valmöjligheten att prioritera mellan komfort eller effektiv framkomlighet. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 24 växlar kombinerat med komponenter som har beprövad funktion och gedigen kvalitet till ett minst sagt plånboksvänligt pris. Visst, det är kanske inte proffsklass på prylarna, men modellen har vassare komponenter än sina småsyskon. Och du värdesätter troligen en bekväm sittställning och stabila egenskaper mer än maximal hastighet och extrem precision. Men eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har effektiv bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt i spåren. En cykel som mer än gärna hänger med på nya äventyr i Scott's värld av pålitliga 29-tummare. Tack vare den större hjuldiametern så får du både ökad komfort och bättre grepp, vilket blir extra tydligt i uppförsbackar med lite sämre underlag. Cykeln blir också lite mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ?förlåtande? än de mindre hjulstorlekarna. Större hjul ger även bättre rull och en snabbare acceleration.

Merida eOne-Twenty 500 grå/svart x-large

Merida eOne-Twenty 500 grå/svart x-large
35 990 kr

Prioriterar du framkomlighet, smidighet, och lekfullhet så är heldämpade Merida eOne-Twenty 500 helt rätt när du vill ha kraftfullt drag i spåren. En mångsidig elassisterad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till avslappnade heldagsturer och som verkligen tål att jämföras. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och avancerad dämpning funkar den lika bra för långa äventyrsrundor som för dina dagliga pass med polarna. Stommen utgörs av en kvalitativ aluminiumram med BOOST-teknologi och en modern trailgeometri med grymt följsam känsla i spåren. Ramen är designad för att kunna dominera i höga hastigheter och ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt samt har såklart praktisk invändig kabeldragning. Det genomtänkta länkaget ger dig känslan av ännu mer dämpning, och gör dig redo att kunna hantera stökiga äventyr. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivitet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft ute i spåren. Hjärtat utgörs av elsystemet STePS (E7000) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med skönt tryck i pedalerna. Den kraftfulla motorn med hela 60 Nm har tre olika assistanslägen och drivs av ett kvalitativt batteri på 500 Wh. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan även vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av SR Suntour så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Raidon 34 och baktill en UNAIR TR LOR8 , tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Twenty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den en beprövad 10-växlad drivlina från Shimano (Deore) med pålitlig prestanda och brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med stora skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på stabila 27.5-tummare med däck från Maxxis vilket ser till att du har greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna hjulstorleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large
39 869 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium
42 289 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large
59 990 kr

Att trotsa tyngdlagen är enkelt med en Merida One-Sixty M#rida den bokstavligen älskar ojämn terräng och levererar överlägsen framkomlighet, imponerande flyt och gränslös smidighet. En aggressiv heldämpad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till krävande rundor i utmanande endurospår. Adrenalinstinn skogsmaskin med fantastiskt följsam känsla som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitetskomponenter och näst intill bottenlös dämpning funkar den lika bra för tävling på EWS-touren som för dina dagliga pass på berget baksida. Stommen utgörs av en ultralätt och extremt vridstyv ram i kolfiber med modern BOOST-teknologi och en aggressiv geometri med korta kedjestag, lång, låg och flack profil med fullt fokus på enduro, vilket i praktiken ger en grymt följsam känsla i spåren. Ramen är utvecklad för att dominera i alla hastigheter och ger åkaren både smidighet och respons samt en föredömligt låg tyngdpunkt. Den kompetenta dämparupphängningen dig nästan gränslös fjädringsväg, och ser till att du enkelt kan hantera riktigt stökiga äventyr på berget. Den gör det dessutom med hög trampeffektivet och den svarar villigt när du känner för att ytterligare öka farten. Dämpning hanteras av Fox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 Float och baktill en Factory Float X2, tack vare enorma slaglängder på 170/165 mm sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda dämparna och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även One-Sixty utrustad med en höj- och sänkbar sadelstolpe från KS (LEV Integra) redan från start. För att kunna bemästra allt från snabb stigcykling till stökig utförslöpor så har den en pålitlig 12-växlad drivlina från Sram (GX Eagle) med hög prestanda och imponerande brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Sram (Code RSC), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på ett par superstabila 27.5-tummare från FSA (Gradient LTD) med greppvänliga däck från Maxxis (Minion DHR II) som ser till att du greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna storleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Merida Eninety-Nine 500 matt svart/gul x-large

Merida Eninety-Nine 500 matt svart/gul x-large
35 990 kr

Den allsmäktige Merida eNinety-Nine Steps 500 är en kraftfull, robust, smidig och mångsidig heldämpad cykel med ett imponerande brett användningsområde som passar för både daglig pendling och lite tuffare skogscykling. Trots sin tydligt sportiga design fungerar den utmärkt som ett praktiskt transportmedel för dagligt bruk, och ger dig samtidigt möjligheten att kunna montera praktisk utrustning som stöd, skärmar och pakethållare. Modell med hög kvalité som är försedd med ett av marknadens absolut bästa elektriska drivsystem som ger dig både styrka, fantastisk räckvidd och dessutom snabb uppladdning. Modellen är skapad kring en hyllad aluminiumram med praktisk intern kabeldragning och sportig geometri som ger dig en bekväm men samtidigt effektiv position i sadeln, helt perfekt för dig som bekymmersfritt vill kunna känna fartvinden i ansiktet och samtidigt ha bra uppsikt över dina medtrafikanter. Lägg därtill två kvalitativa dämpare med 100 mm slaglängd, framtill sitter en Manitou Machete Air fork och en baktill sitter en Rock Shox Monarch RT, vilket sammantaget skapar skön komfort och ser till att du kan köra galet fort på de flesta typer av underlag. Elsystemet STEPS från Shimano är ett integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare den smarta drivning direkt på vevaxeln har du förutsättningar för många sköna mil med brutalt tryck i pedalerna, när du som bäst behöver det. Motorn (E6002) med 50nm drivs av ett kvalitativt batteri (500 Wh, 36v 14 Ah) med lång livslängd och en räckvidd på hela 125 km (Eco-läge under optimala förhållanden) samt har en laddningstid på endast fyra timmar. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan också vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Rätt fart uppnås med ett näst intill bombsäkert växelsystem från Shimano (Deore) med en 10-delad bakväxel och pålitlig prestanda. Lätta kvalitetshjul med moderna BOOST-nav både öka styrkan och styvheten på hjulen och eftersom cykeln trivs bäst i höga farter är den utrustad med effektiva hyrauliska skivbromsar för maximal bromsförmåga, oavsett väder eller årstid. Det optimala heldämpade fordonet för oss med en sportig livsstil som vill kunna kombinera dagligt pendlande med en adrenalinstinn omväg i skogen på väg hem från jobbet...

Ibis Mojo 3 XTR CK Edition obsidian black large

Ibis Mojo 3 XTR CK Edition obsidian black large
107 690 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Rock Machine Blizzard TRL 50-29 matt svart/grön/mörkgrå medium

Rock Machine Blizzard TRL 50-29 matt svart/grön/mörkgrå medium
16 399 kr

Vill du uppleva den där underbara känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Funderar du på att byta upp dig till en spänstig trailhoj som trivs på allt från riktigt stökiga skogspartier till snabb horisontell stigcykling så ska du ta en noggrann titt på nya Rock Machine Blizzard TRL 50-29. Det här är en vansinnigt rolig skogsmaskin som du får loss utan att du behöver bränna hela familjens semesterbudget och som garanterat kommer sudda bort dina sura miner! En modernt trailmonster som kombinerar kvick respons med den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla en tight linje i spåren och samtidigt kunna dominera på de tekniskt utmanande partierna... hela dagen låååång. Chassit består av en stryktålig ram som levererar extrem pålitlighet tillsammans med den låga vikt och vridstyvhet som bara hydroformat aluminium kan erbjuda, kombinerat med ett genomtänkt länkage som levererar trampeffektivitet samt blixtsnabb respons när du lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare modern Boost-teknologi i både vevparti och hjulnav uppnås imponerande vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar går rätt ut till bakhjulet. Lägg därtill en välbalanserad geometri med rätt vinklar som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Slaglängder på 140/140 mm levereras av Rock Shox, så du är omhändertagen är kvalitativa dämpare både framtill (Recon RL) och baktill (Deluxe RT DebonAir). Slaglängderna ser till att du helt slipper oroa dig för att tappa greppet och tack vare att dämparna har högvis med justeringsmöjligheter så har du tillgång till en enorm bredd, så att du kan fokusera på att köra overkligt fort på nästan alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe numera nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Blizzard 50-29 utrustad med en dropper post från ONE. Komponentmässigt pratar vi en driftsäker drivlina med 12 problemfria växlar från SRAM (NX Eagle) med singelklinga och en kassett med 11-50T vilket ger dig tillgång till en imponerande bred utväxling. När du vill få stopp på de snabba 29-tummarna med 2.4" bredd så har du tillgång till ett par effektiva hydrauliska skivbromsar med 180 mm diskar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men det en extremt välkomponerad mix av tillförlitliga komponenter i kvalitativa material som är betydligt vassare än genomsnittet, vi skulle nog vilja påstå att det prylar från dom övre hyllorna hos både SRAM, Shimano, Rock Shox, Race Face och WTB. Slutresultatet i praktiken? Tack vare en effektiv kraftöverföring, generös slaglängd och en makalös manöverförmåga glänser den som starkast när den får flyga fram i blandad terräng. Den är verkligen imponerande klättringsvillig och droppar snabbare i branterna än det mesta på två hjul... och dessutom på en prisnivå som även vi glada amat&oum...