Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large

Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black x-large hos Cykelkraft

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Endast 64 979 kr
 

Relaterade produkter

Scott Scale 710 small

Scott Scale 710 small
11 990 kr

Är du en talangfull junior som funderar på att börja cykla lite mer seriöst? Du har kanske tröttnat på att kompromissa och vill ge dig själv chansen att få sätta på dig ledartröjan, ja då är Scott Scale 710 en klockren investering och den kommer ge dig maximal avkastning i form av rapp cykelglädje. Det här är en snabb hardtail som självsäkert lutar sig mot en lätt ram i högteknologisk aluminium med intern kabeldragning och som har hämtat inspiration från de potenta kolfiberramarna som skördat enorma framgångar i tävlingssammanhang. Modellen är utrustad med en dämpad framgaffel från Rock Shox (30 Silver TK Solo Air) med 100 mm slaglängd, justerbar rebound, hydraulisk lockout och en RideLoc Remote (som enkelt regleras via ett reglage på styret), vilket dramatiskt ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna åka nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har den en pålitlig drivlina från SRAM (NX Eagle) med 12 växlar som levererar driftsäker prestanda i form av problemfri funktion och ett brett register. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men det är pålitliga komponenter från det övre hyllorna hos både SRAM och Syncros. Eftersom cykeln älskar fart har den begåvats med kraftfulla skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet samt ser till att du har effektiv bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Tack vare hjuldiametern (27.5-tummare) så rullar det alltid snabbt och den upplevs även som stabil i nedförsbackarna samtidigt som den levererar snabb acceleration. Modellen älskar fart men passar som din vardagliga mountainbike, speciellt om du vill ha träningen på sidan av - särskilt med tanke på hur civiliserat den beter sig på hårda underlag med slät struktur. Så är du en talangfull junior som värdesätter en effektiv sittställning, effektiv kraftöverföring och hög precision, ja då är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att stå överst på pallen, ja då är det här helt perfekt cykel för dig.

Scott Genius 920 large

Scott Genius 920 large
51 990 kr

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Då du ska du definitivt ta en extra titt på Scott Genius 920. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en högteknologisk ram med lätt kolfiber i (HMF) i huvudtriangeln och tålig aluminium (Alloy SL 6011) i baksvingen. Kinematiken i toppklass tack vare smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och Genius har både kortare kedjesteg, en brantare sittvinkel och en längre räckvidd, allt för att skapa maximal balans med den långa dämparen. Vad blir då resultatet i praktiken? Du får makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en cykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Slaglängder på 150 mm levereras av en FOX 34 Float Performance Air framtill, och av en FOX NUDE T EVOL Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Trail-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Utöver den erkänt fina ramen och dämpare i toppklass så får du en extremt driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (X01 Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men funktionaliteten är extremt hög och cykeln har vassare komponenter än många av sina konkurrenter. Hur är det då med mångsidigheten på årets upplaga? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Genius möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! Nettot blir en nästan identisk geometri även när du växlar mellan hjulstorlekarna... och som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra både 2,5", 2,6" eller 2,8" bredd på däcken och med 29-tummarna hanterar du allt från 2,4" till 2,6" utan minsta problem... som sagt, mångsidighet och flexibilitet är bara förnamnet på nya Genius!

Nishiki Street 24" svart/orange 34 cm

Nishiki Street 24" svart/orange 34 cm
5 290 kr

Nishiki Street är lätt och häftig, precis som en juniorcykel skall vara. Det är en dämpad framgaffeln som är givetvis anpassad för juniorernas lägre vikt. En 21-växlad juniorcykel som med sina reducerade aluminiumram kombinerat med kvalitetskomponenter håller vikten på rätt nivå och tar kidsens cykling till nya nivåer. Växlingen från Shimano är både enkel och pålitlig, och som grädde på moset har Nishiki Street hydrauliska skivbromsar från Tektro (anpassade för barnhänder!) vilket ger möjlighet till blixtsnabba stopp med full kontroll.

Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition back in black small

Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition back in black small
76 539 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Bianchi Nitron 9.1 GX Eagle celeste/svart/gul 48 cm

Bianchi Nitron 9.1 GX Eagle celeste/svart/gul 48 cm
29 995 kr

Vill du skaffa en potent italiensk hardtail med en vass kolfiberram där effektiv prestanda ligger i fokus så kan Bianchi Nitron 9.1 vara en smart investering. Ett uthålligt fartvidunder med snabb respons och fantastisk kraftöverföring som utan problem kan handskas med både stenhårda träningspass och tuffa långlopp. Hjärtat i denna välbyggda skapelse är en högkvalitativ ram i kolfiber med praktisk intern kabeldragning, låg vikt och massor av vridstyvhet på rätt ställen. Tack vare sina korta kedjestag (429mm) och en i övrigt helt tävlingsklar geometri så ges du både klättringsvillig kvickhet och pålitlig kurstabilitet även på mer tekniskt utmanande partier. Den vridstyva ramen har massor av skön racekänsla och utgör en stabil plattform som ser till att du har alla möjligheter att kunna kliva högst upp på pallen när dagen är summerad. Givetvis är den förbered för reglerbara sadelstolpar (tack vare sin smarta interna kabeldragning) och den är såklart även anpassad för stickaxlar med Boost-standard (12x148mm). Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Rock Shox (SID RL 29? Solo Air ) med 100 mm slaglängd och hydraulisk lockout (och du styr såklart dämparen med ett reglage på styret), vilket lyfter cykeln rejält samt ökar användningsområdet eftersom det ger dig möjligheten att kunna köra nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har cykeln en extremt pålitlig drivlina med 12 problemfria växlar (GX Eagle) från SRAM. Italiensk design på högsta nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett effektivt vevparti med singelklinga (32T) som kombineras med en kassett på 10-50T, vilket ger en bred utväxling där fokus ligger på höga farter. Allt rullar på ett par snabba 29-tummare från WTB (KOM light i25) med hög slitstyrka och låg vikt. Eftersom cykeln älskar hög fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i dit favoritspår. I övrigt är modellen utrustad med tåliga komponenter från den övre hyllorna hos både SRAM, Rock Shox, WTB och TEC. Det här är en imponerande konditionsstark italienare med fin respons och kvalitativa komponenter som älskar fartvind och som dessutom är väl anpassade för vårt lite tuffare skandinaviska klimat. Tävlingsklar modell med effektiv kraftöverföring och grym kontroll som kommer ställa upp oavsett om det är lite lättare träning eller viktig tävling som gäller för dagen.

Surly Krampus svart medium

Surly Krampus svart medium
17 809 kr

Den robusta Surly Krampus är en modern 29-tummare med hög driftsäkerhet och oerhörd slitstyrka som alltid hungrar efter stökiga stigar med stenbumlingar, lera och elaka rötter. En tålig och snabb hardtail med som levererar extremt pålitlig funktion tack vare kombinationen av en modern drivlina, effektiva skivbromsar och en pålitlig stålram med dom rätta vinklarna. En näst intill självklar setup för envisa vinnarskallar som ser till att materialet aldrig sätter begränsningarna. Givetvis är ramen konstruerad av kvalitativ 4130 CroMoly och har en design med relativt kort hjulbas samt en gaffel med klassiskt raka blad, vilket sammantaget ger en responsiv och livliga känsla för den som sitter bakom spakarna. Lägg därtill en geometri som skriker trail så får du en aggressiv och smidig hoj som alltid ger dig grymt flyt i spåret. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov. Ramen och gaffeln är designad kring moderna 29-tummare med 3.0" bredd (plus-size) vilket ser till att du kan köra overkligt fort även på sträckningar där underlaget är riktigt stökigt. En pålitlig och modern drivlina med 11 växlar från SRAM (NX-serien) tar hand om fartresurserna och när det blir dags att sakta ner gör du det med effektiva skivbromsar från SRAM (Level), vilket ger dig grym bromsförmåga oavsett årstid, underlag eller väderlek. En föredömligt clean hardtail med kort hjulbas som är skräddarsydd för dig som trivs på stökiga underlag som alltid ger sin ägare en väl avvägd balans mellan framkomlighet, mångsidighet, funktion och litstyrka. Modellen har även Surly´s smarta Gnot-Boost och om du vill veta mer om hur Gnot-Boost fungerar så kollar du in videon här nedanför.

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM RAW/TQ 19 GX

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM RAW/TQ 19 GX
56 449 kr

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM RAW/TQ 19 GX

Scott Scale 960 xx-large

Scott Scale 960 xx-large
13 990 kr

Funderar du på att börja cykla lite mer seriöst? Du har kanske kört på en lite mer komfortinriktad cykel och tröttnat på att kompromissa, ja då är Scott Scale 960 en given modell. Vill du kunna köra hårt, både i skogen och på vägen, så är det här en klockren investering och den kommer ge dig maximal avkastning i form av 100% ren cykelglädje. Det här är en vass hardtail som självsäkert lutar sig mot en lätt ram i högteknologisk aluminium med intern kabeldragning och som har hämtat massor av inspiration från de potenta kolfiberramarna som skördat enorma framgångar i alla möjliga tävlingssammanhang. Modellen är dessutom utrustad med en fin dämpad luftgaffel från Rock Shox (Recon Silver RL Solo Air) med 100 mm slaglängd, justerbar rebound, hydraulisk lockout och RideLoc Technology (som enkelt regleras via ett reglage på styrets undersida), vilket dramatiskt ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna åka nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har den en pålitlig drivlina från SRAM (NX Eagle) med 12 växlar som levererar driftsäker prestanda i form av problemfri funktion och ett brett register. Visst, det är kanske inte proffsklass på prylarna men det är pålitliga komponenter från det övre skiktet av motionsklassen. Eftersom cykeln älskar fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet samt ser till att du har effektiv bromsverkan året runt, och dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Tack vare den större hjuldiametern (29-tummare) så rullar det alltid snabbt och den upplevs även som riktigt stabil i nedförsbackarna samtidigt som den levererar snabb acceleration. Samtliga modeller i serien passar som din vardagliga mountainbike, speciellt om du vill ha lite träningen på sidan av - särskilt med tanke på hur civiliserat den beter sig på hårda underlag med slät struktur. Så är du en talangfull vardagsmotionär som värdesätter en effektiv sittställning, effektiv kraftöverföring och hög precision, ja då är du inne på helt rätt spår. Har du dessutom höga ambitioner och siktar på att stå överst på pallen, ja då är det här helt perfekt cykel för dig.

Ibis DV9 GX Eagle CK Edition black/orange small

Ibis DV9 GX Eagle CK Edition black/orange small
31 419 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!