Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red x-large

Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red x-large hos Cykelkraft

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Endast 56 449 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red large

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red large
41 229 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Rock Machine Blizzard XCM 70-29 matt grå/gul/blå x-large

Rock Machine Blizzard XCM 70-29 matt grå/gul/blå x-large
18 409 kr

Vill du uppleva den där underbara känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Funderar du på att byta upp dig till en spänstig hoj som trivs på allt från stökiga skogspartier till hypersnabb horisontell stigcykling så ska du ta en noggrann titt på nya Rock Machine Blizzard XCM 70-29. Det här är en vansinnigt rolig skogsmaskin som du får loss utan att du behöver bränna hela familjens semesterbudget och som garanterat kommer sudda bort alla dina sura miner! En modern crosscountry som kombinerar kvick respons med den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla en tight racelinje i spåren och samtidigt kunna dominera på de lite mer tekniskt utmanande partierna av banan? Chassit består av en stryktålig ram som levererar extrem pålitlighet tillsammans med den låga vikt och vridstyvhet som bara hydroformat aluminium kan erbjuda, kombinerat med ett genomtänkt länkage som levererar trampeffektivitet samt blixtsnabb respons när du lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare modern Boost-teknologi i både vevparti och hjulnav uppnås imponerande vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar går rätt ut till bakhjulet. Lägg därtill en välbalanserad geometri med rätt vinklar som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Slaglängder på 120/120 mm levereras av Rock Shox, så du är omhändertagen är kvalitativa dämpare både framtill (Sector RL) och baktill (Deluxe RT DebonAir). Slaglängderna ser till att du helt slipper oroa dig för att tappa greppet och tack vare att dämparna har högvis med justeringsmöjligheter så har du tillgång till en enorm bredd, du kan med andra ord helt fokusera på att köra overkligt fort på nästan alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe numera nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Blizzard XCM 70-29 utrustad med en dropper post från ONE. Komponentmässigt har den en driftsäker drivlina med 12 problemfria växlar från SRAM (GX Eagle) med singelklinga och en kassett med 11-50T vilket ger en imponerande bred utväxling. När du vill få stopp på de snabba 29-tummarna med 2.25" bredd så har du tillgång till ett par pålitliga hydrauliska skivbromsar med 180 mm diskar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men det en extremt välkomponerad mix av tillförlitliga komponenter i kvalitativa material som är betydligt vassare än genomsnittet, vi skulle nog vilja påstå att det prylar från dom övre hyllorna hos både SRAM, Shimano, Rock Shox, Race Face och WTB. Slutresultatet i praktiken? Tack vare en effektiv kraftöverföring och en makalös manöverförmåga glänser den som starkast när den får flyga fram på snabba XC-lopp eller långa maratonlopp, men den är samtidigt imponerande klättringsvillig och och droppar snabbare i branterna än det mesta på två hjul...och dessutom till ett pris som även glada amatörer kan leva med!

Yeti SB130 Carbon GX grön medium

Yeti SB130 Carbon GX grön medium
53 749 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som...

Yeti SB6 Turq X01 Race antracit x-small

Yeti SB6 Turq X01 Race antracit x-small
79 459 kr

När Richie Rude (tvåfaldig vinnare av Enduro World Series) får välja så är Yeti SB6 TURQ Series alltid ett av alternativen. Och att ingen annan har fler etappsegrar på EWS-touren än SB6:an säger kanske det mesta. Det här är ett extremt välbalanserat och effektivt enduromonster med massor av användbar slaglängd för dig som vill dominera i branterna och älskar stökig terräng. Att den är vansinnigt snabb i utförslöporna är ju ingen hemlis, men det som gör den så mäktigt kompetent är dess välbalanserad geometri som ser till att du kan haka på nästan vem som helst i klättringarna... men visst, det är fortfarande utför som den temperamentsfulla SB6:an överskuggar sina konkurrenter. Det här gedigna drömbygget utklassar det mesta på två hjul och du kan verkligen dra nytta av all den kunskap som den kanske mest tongivande tillverkaren (och de mest inflytelserika och framgångsrika teamåkarna) samlat på sig under mer än tre årtionden. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Den respektingivande ramen har en kompromisslös geometri som ser till att du kan hantera extremt utmanande spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par speediga 27,5-tummare med feta gummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i branterna. Modellen har såklart det tongivande Switch Infinty länkaget som levererar en magisk känsla och ger dig full kontroll på alla 152 mm dämpning. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och handlar förenklat om avancerad styrning av den rörelseenergi som du trycker ner i chassit. Och resultatet i praktiken? Högpresterande dämpning med en nästan bottenlös känsla kombinerat med kraftöverföring i absoluta världsklass, med andra ord allt som krävs för att du ska kunna dominera i terrängen! Vi törs påstå att Switch Infinty gör Yeti till de mest klättringsvilliga cyklarna på marknaden med jämförbar geometri och slaglängd. Det imponerande länkaget skapar en skön känslan av att ha tillgång till minst 20 mm extra slaglängd, vilket är rätt så betryggande i lite mer tekniskt utmanande partier. Tvivlar du fortfarande? Kolla in resultatlistorna... även om vi bortser från Richie Rude´s dubbla EWS-titlar så har Yeti sedan introduktionen av Switch Infinity plockat hem en imponerande samling av mästerskapstitlar och podiumplaceringar... vi pratar om alla möjliga sammanhang samt både på herrsidan och på damsidan. Dämpning hanteras av Fox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 och baktill en Factory X2, och tack vare extremt generösa slaglängder så sväljer den effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna h...

Kross Lea 2.0 27.5 mörkblå/grön medium

Kross Lea 2.0 27.5 mörkblå/grön medium
2 979 kr

Kross Lea 2.0 27.5" är en snygg mountainbiken för tjejer som vill ha en praktisk MTB att cykla till skolan eller jobbet med. Det må vara bland det billigare du kommer hitta bland dämpade MTB-cyklar, men låt dig inte luras av priset! Det här är fortfarande en ganska kompetent cykel som är utrustad med mycket av det som ingår på lite dyrare modeller, men givetvis med något enklare komponenter. Dom enklare komponenter märks främst i bromsarna som är klassiska V-bromsar - inte lika effektiva som skivbromsar med åandrasidan ger dom en avsevärt lägre vikt på cykeln. Samma fina aluminiumram som övriga modeller i Lea-serien och den damanpassade ramen ger en komfortabel körställning kombinerat med bra uppsikt och hög säkerhet. Lea känner sig hemma på nästan alla typer av underlag, oavsett om det handlar om att plöja fram över höga trottoarkanter i betongdjungeln eller att glida fram på grusvägarna utanför stan. Under motorhuven sitter en funktionell 21-växlad drivlina från Shimano (Altus/Tourney) som kommer se till att du enkelt tar dig uppför även riktigt tuffa uppförbackar och som du enkelt hanterar med dom lättmanövrerade vridreglagen. En dämpade framgaffel med 80 mm slaglängd kombinerat med stadiga 27.5"-hjul med breda däck ser till att du alltid tar dig fram med maximal bekvämlighet, vilket självklart bidrar till en tryggare upplevelse i sadeln även när underlaget är riktigt stökigt. Kross Lea 2.0 är en tjejcykel som inte viker ner sig för lite tuffare förhållanden eller för dåligt väder och den passar lika bra som ditt träningsredskap som din pendlarkompis till och från skolan eller fotbollsträningen. Den har dessutom fästen för både skärm och pakethållare vilket kan vara riktigt praktiska kompisar i vårt skandinaviska klimat, med både ur och skur.

Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small

Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small
69 619 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Ibis Ripmo XT CK Edition black olive large

Ibis Ripmo XT CK Edition black olive large
56 449 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

Yeti SB130 Turq X01 grön large

Yeti SB130 Turq X01 grön large
72 459 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 TURQ Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 samt baktill en Factory DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar tävlingsklara komponenter från ...

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small
3 269 kr

Den tuffa juniormodellen Rock Machine Storm 26 MD är en populär MTB med dämpad framgaffel som älskar när det går undan och som aldrig backar för nya utmaningar. Chassit består av en tålig aluminiumram som har samma fina kvalitet (6061 T6) och låga vikt som vuxenmodellerna. En populär modell med genomtänkt konstruktion och skön komfort som passar perfekt för juniorer som helst kör ifrån kompisarna ute i spåren. Den rätta farten uppnås med hjälp av en beprövad drivlina med 21 växlar från Shimano (Tourney) som både är pålitlig och och inkluderar ett lätthanterligt reglage som är idealiskt för mindre händer. När backarna blir lite brantare kommer räddningen att vara den moderna utväxlingen som ser till att cykeln lever upp till förväntningarna, även i lite tuffare uppförsbackarna. Modellen är utrustad med en dämpad framgaffel från SR Suntour (XCT) som är anpassad efter lättare cyklister samt effektiva mekaniska skivbromsar med reglage som även dom är anpassade för mindre händer, vilket ser till att du som förälder kan vara helt säker på att pålitlig bromsförmåga finns på plats i alla lägen, oavsett väderförhållande eller årstid. Kombinationen av en kvalitativ aluminiumram, dämpad framgaffel, pålitliga komponenter, ett rakt MTB-styre, en upprätt körställning och effektiva skivbromsar ger både hög säkerhet, massor av kontroll och fin respons. En annan smart liten detaljer är det praktiska kedjeskyddet som både ökar säkerheten och ser till byxorna inte blir smutsiga.