Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small

Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small hos Cykelkraft

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Endast 86 790 kr
 

Relaterade produkter

Scott Genius 950 large

Scott Genius 950 large
32 990 kr

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Då du ska du definitivt ta en extra titt på Scott Genius 950. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en högteknologisk ram i aluminium (givetvis med praktisk intern kabeldragning) och smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och Genius har både kortare kedjesteg, en brantare sittvinkel och en längre räckvidd, allt för att skapa maximal balans med den långa dämparen. Vad blir då resultatet i praktiken? Du får makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en cykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Slaglängder på 150 mm levereras av en FOX 34 Float Performance Air framtill, och av en FOX Float EVOL Performance Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Trail-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Utöver den erkänt fina ramen så får du en driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (NX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men funktionaliteten är pålitligt hög och cykeln har vassare komponenter än många av sina konkurrenter. Hur är det då med mångsidigheten på årets upplaga? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Genius möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! Nettot blir en nästan identisk geometri även när du växlar mellan hjulstorlekarna... och som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra både 2,5", 2,6" eller 2,8" bredd på däcken och med 29-tummarna hanterar du allt från 2,4" till 2,6" utan minsta problem... som sagt, mångsidighet och flexibilitet är bara förnamnet på nya Genius!

Yeti SB150 Carbon GX orange small

Yeti SB150 Carbon GX orange small
46 429 kr

Den moderna endurospecialisten Yeti SB150 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar riktigt stökiga förhållanden. Ett perfekt redskap för oss som helst håller till i bikeparken men även trivs på utmanande skogsrepor i knepig terräng. Det här är en snabb, lekfull, kursstabil och förvånansvärt klättringsvillig bergsget för dig som vill kunna dominera i kluriga utförslut. Det här lättkörda men samtidigt temperamentsfulla endurobygget utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressivt enduroinspirerad geometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån önskemål från åkarna i Yeti´s EWS-team... kortfattat handlar det om lägre, slackare och längre (vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen). Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig endurohojen utan problem lever upp till de skyhöga krav som Yeti´s teamcyklister ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 150 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (170/150 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX ...

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition back in black large

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition back in black large
50 990 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Merida eOne-Twenty 500 grå/svart medium

Merida eOne-Twenty 500 grå/svart medium
39 999 kr

Prioriterar du framkomlighet, smidighet, och lekfullhet så är heldämpade Merida eOne-Twenty 500 helt rätt när du vill ha kraftfullt drag i spåren. En mångsidig elassisterad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till avslappnade heldagsturer och som verkligen tål att jämföras. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och avancerad dämpning funkar den lika bra för långa äventyrsrundor som för dina dagliga pass med polarna. Stommen utgörs av en kvalitativ aluminiumram med BOOST-teknologi och en modern trailgeometri med grymt följsam känsla i spåren. Ramen är designad för att kunna dominera i höga hastigheter och ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt samt har såklart praktisk invändig kabeldragning. Det genomtänkta länkaget ger dig känslan av ännu mer dämpning, och gör dig redo att kunna hantera stökiga äventyr. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivitet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft ute i spåren. Hjärtat utgörs av elsystemet STePS (E7000) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med skönt tryck i pedalerna. Den kraftfulla motorn med hela 60 Nm har tre olika assistanslägen och drivs av ett kvalitativt batteri på 500 Wh. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan även vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av SR Suntour så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Raidon 34 och baktill en UNAIR TR LOR8 , tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Twenty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den en beprövad 10-växlad drivlina från Shimano (Deore) med pålitlig prestanda och brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med stora skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på stabila 27.5-tummare med däck från Maxxis vilket ser till att du har greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna hjulstorleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Scott Spark eRide 930 medium

Scott Spark eRide 930 medium
46 990 kr

Letar du efter en elassisterad trailmumsare med snabba tävlingsgener som älskar att forcera fram med fantastiskt grepp på nästan alla typer av underlag? Vill du samtidigt ha stålmannens benmuskler i form av en kraftfull elektronisk motor? Då ska du ta en titt på Scott Spark eRide 930, det här är en kvick heldämpad stigcykel med rappt elektriskt driv som är helt perfekt för dig som gillar allt från planare stigcykling till tuffa branter i stökig terräng. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en potent ram med både huvudtriangel och baksving i tålig aluminium. Modern geometri kombineras med kinematiken i toppklass, främst tack vare en smart 4-länks design som levererar både flexibilitet, kvick respons och generös slaglängd. Spark eRide har en väl avvägd balans och den trivs verkligen ypperligt på alla typer av stigar, även i lite tuffare terräng. Slaglängder på 130/120 mm levereras av en Rock Shox Recon RL Solo Air framtill, och av en X-Fusion NUDE Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 2/3-fasta lägen (Lockout-Traction Control-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Kraften levereras av marknadens kanske bästa elsystem från Shimano (STePS E8000) kombinerat med ett 500 Wh batteri som är imponerande snyggt integrerat i ramen och som levererar många timmars hjälp på traven. Elsystemet består av en kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå och hela 70Nm pålitlig kraft. Du får dessutom all den information du behöver via en tydlig display - kan det bli bättre? Utöver den klassledande elmotorn så får du en driftsäker drivlina med 11 växlar från SRAM (NX1) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Hojen älskar fart och är självklart utrustad med bromsar som verkligen matchar fartresurserna. Eftersom skivbromsarna är hydrauliska är kraften busenkel att dosera och du har alltid tillgång till resolut och konsekvent bromsprestanda, dessutom året runt och oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Till skillnad från nästan alla konkurrenter så kan du med nya Spark eRide antingen köra med de vassa 29-tummare som ingår, eller skaffa ett par 27,5-tummare, eftersom båda passar. Med den mindre hjulstorleken kan du köra däck med en bredd ända upp till 2,8" och med de stora 29-tummarna (som ingår) köra med bredder ända upp till 2,6"... flexibilitet i världsklass! Är du en krävande cyklist som värdesätter en modern drivlina, generös dämpning, resolut elektrisk kraftöverföring och pålitlig precision så är du inne på rätt spår. Vill du uppnå den där underbara känslan av grymt flyt av som bara eldift kombinerat med heldämpat kan leverera, ja då är det h&a...

Ibis DV9 X01 Eagle AXS CK Edition bone white/teal large

Ibis DV9 X01 Eagle AXS CK Edition bone white/teal large
67 690 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Rock Machine Blizz Int E90-27+ blankorange/gul/svart x-large

Rock Machine Blizz Int E90-27+ blankorange/gul/svart x-large
30 089 kr

Funderar du på att byta upp dig till en spänstig hardtail som älskar allt från stökiga vertikalspår till snabb horisontell stigcykling? Vill du sammtidigt ha tillgång till stålmannens benmuskler i form av en elektronisk kvalitetsmotor? Ja då ska du ta en extra titt på den vansinnigt rolig skogsmaskinen Rock Machine Blizz INT e90-27+. Det här är en modern hardtail som kombinerar kvick respons med all den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla en tight linje i branterna och kunna hantra på den moderna typen av lite mer tekniska singletracks? Chassit består av en stryktålig ram som levererar extrem pålitlighet tillsammans med den låga vikt och vridstyvhet som bara hydroformat aluminium kan erbjuda, kombinerat med hög trampeffektivitet samt blixtsnabb respons när du väl lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare modern Boost-teknologi uppnås hög vridstyvhet, vilket i praktiken gör att all den kraft som dina muskler genererar går rätt ut till bakhjulet och ser till att du har alla möjligheter att stå överst på pallen. Lägg därtill intern kabeldragning och en extremt välbalanserad geometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Komponentmässigt pratar vi en bombsäker drivlina med 11 problemfria växlar från Shimano (XT), ett vevparti med singeldrev kombineras med en kassett på 11-46T vilket ger en imponerande utväxling. Kraften levereras av marknadens kanske bästa elsystem från japanska Shimano (STePS E8000 - 250w - 70nm) kombinerat med ett 504 Wh batteri som är snyggt integrerat i ramen och som levererar många timmars hjälp på traven (och dessutom med snabb uppladdning) och du sköter allt enkelt via en tydlig display på styret - kan det bli bättre? Elsystemet består av en kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå och extremt pålitlig kraftöverföring. Du är väl omhändertagen av en dämpad luftgaffel från SR Suntour (Raidon 34 LO R) som levererar en slaglängd på 130 mm, vilket både ger dig hög komfort och massor av trygghet i spåret. Dämparen har dessutom hydraulisk lockout (du kan låsa dämparen) så att du kan fokusera på att köra fort oavsett vilket underlag som gäller för dagen. Om det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Blizz INT e90-27+ utrustad med en reglerbar sadelstolpe med 125 mm drop. När du väl behöver få stopp på de superstabila 27,5-tummarna med 2.65" bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar med 180/180 mm diskar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Det här är en välbalanserad mix av beprövade komponenter som är betydligt vassare än genomsnittet, på ren svenska skulle man nog kunna säga att det är prylar från dom övre hyllorna hos både Shimano, Suntour, Race Face, Tektro och WTB. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En snabb elsassisterad hoj som levererar hög manöverförmåga kombinerat med frikostig slaglängd på en hardtail s...

Merida eOne-Sixty 900E grön/svart large

Merida eOne-Sixty 900E grön/svart large
76 709 kr

Du, bara lite till! Så känns det när du testar Merida eONE-SiXTy Steps 900E. En elassisterad Enduro som fått högsta betyg i otaliga tester och som hyllats för sina fantastiska egenskaper och smarta design. Modellen liknar såklart motsvarande serie utan elassistans och känslan är väldigt lik, men med den skillnaden att du har 250 extra watt i benen som ger dig ytterligare dimensioner i din åkning. Flerfaldigt prisbelönta EOne-Sixty levererar fantastiskt rolig åkning i alla typer av terräng men det är när det blir riktigt stökigt i utförslöporna som den verkligen kommer till sin rätt. Med en eOne-Sixty njuter du av hela vägen tillbaka upp för att sedan kunna köra alla de roligaste åken, om och om igen. Stommen utgörs av en trippelreducerad aluminiumram (6066) med fantastisk smart integrering av elsystemet. En modern enduroanpassad geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil vilket ger en smidig, kvick och lekfull cykel. Ramen har såklart praktisk invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren en föredömligt låg tyngsdpunkt för smidighet och respons. Det genomtänkta länkaget ger dig känslan av bottenlös dämpning, och gör dig redo att kunna hantera riktigt stökiga äventyr. Den gör det såklart med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten ute i spåren. Elsystemet STEPS från Shimano är ett integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor (E8000) med 70 nm och låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare den smarta drivning direkt på vevaxeln har du förutsättningar för många sköna mil med brutalt tryck i pedalerna när du som bäst behöver det. Motorn drivs av ett kvalitativt batteri (500 Wh, 36v 14 Ah) med lång livslängd och en räckvidd på hela 100 km (Eco-läge under optimala förhållanden) samt har en laddningstid på endast fyra timmar. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan också vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av Fox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Fox 36 Float Factory (Kashima, HSC/LSC) och baktill en Fox Factory Float X2, tack vare generös 170/160 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Sixty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe från Rock Shox (Reverb Stealth) redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den en extremt pålitlig elektronisk drivlina från Shimano (XT Di2) med modern singelklinga (34T) kombinerat med en 11-delad kassett (11-46T). Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (Saint) med stora 203 mm skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen har dessutom stabila, tåliga och smidiga 27.5-tummare från DT Swiss (HX ...

Yeti SB4.5 Carbon SRAM GX Eagle svart medium

Yeti SB4.5 Carbon SRAM GX Eagle svart medium
44 999 kr

Det där med att man inte kan köpa lycka för pengarna är en ren myt. Beviset är nya Yeti SB4.5 Carbon som ger dig högvis av cykelglädje i sin absolut renaste form! Det här är en rapp, aggressiv, lätt och otroligt klättringsvillig trailracer för dig som älskar att köra riktigt fort även i dom lite stökigare partierna av banan. Ett snabbt stigmonster med stora 29-tummare för dig som alltid bränner på i XC-spåren som trivs i den moderna typen av lite mer flödande singletracks (det perfekta redskap för Hellasgården eller liknande). Visst, den är inte gratis... men den överskuggar nästan allt på två hjul och du får dra nytta av all den kunskap som den kanske mest tongivande tillverkaren (och de mest inflytelserika och framgångsrika teamåkarna) samlat på sig under mer än tre årtionden. Att stora hjul alltid rullar snabbare än mindre är absolut ingen myt, och det är heller ingen överdrift att denna heldämpad stigmumsare levererar imponerande varvtider och en fantastisk framkomlighet i terrängen. Att den är galet snabb i spåren är väl ingen hemlighet, men att den är nästan lika snabb i klättringarna håller vi för oss själva. Allt lutar tryggt mot en modern design med extremt välbalanserad geometri som leverar fantastiskt flyt och överlägsen hastighet. Lägg därtill dom senaste mästerverken från DT Swiss, ett par lättrullande och superstabila 29-tummare som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste på nästan alla typer av underlag. Den här lätta versionen (Carbon Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, solid och aggressiv. Du får en imponerande ram i högkvalitativ kolfiber med kompromisslös geometri som ser till att du kan hantera aggressiva spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Den väger visserligen ett par hundra gram mer än TURQ Series ramarna men den har nästan samma imponerande egenskaper och den är faktiskt något tåligare. Modellen har såklart det klassledande Switch Infinty länkaget som ger dig full kontroll på alla 114 mm av dämpning. Vilket i praktiken resulterar i en smått magiska känsla kombinerat med en imponerande effektiv kraftöverföring som villigt svarar när du vill öka farten. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing Shox, och det handlar förenkelt om avancerad styrning av den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Resultatet i praktiken? Högpresterande dämpning med en nästan bottenlös känsla kombinerat med kraftöverföring i absoluta världsklass, helt perfekt när du ska bemästra stökig terräng på ett effektivt sätt! Vi skulle nog vilja påstå att Switch Infinty gör Yeti till dom överlägset mest klättringsvilliga cyklarna på marknaden med jämförbar geometri och slaglängd. Det här är det enda länkaget som skapar den där sköna känslan av att ha tillgång till minst 20 mm extra slaglängd i dämparna, vilket är r...