Ibis Ripley LS X01 Eagle CK Edition black/silver small

Ibis Ripley LS X01 Eagle CK Edition black/silver small billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Ibis Ripley LS X01 Eagle CK Edition black/silver small av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Ibis Ripley LS X01 Eagle CK Edition black/silver small hos Cykelkraft

Den senaste upplagan av Ibis Ripley LS har dockat moder jord! Även den här 3:e generationen är en sylvass trailracer som kan leverera smått utomjordiska varvtider och anser att inbromsningar är en klart överskattad hobby. En heldämpad stigmumsare med fantastisk framkomlighet och brutalt flyt som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Precis som sina förlagor har Ripley LS begåvats med slaglängder på 120 mm (baktill) och 130 mm (framtill) och den rullar fortfarande med mäktig stabilitet på ett par snabba 29-tummare, men den klarar numera däcksbredder på ända upp till 2,6" från Schwalbe eller 2.5" Wide Trail däcken från Maxxis. En helt kompromisslös 29-tummare med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du utan att tveka alltid kan välja en aggressiv linje. Nya Ripley LS har uppgraderats till den 5:e varsionen av det imponerande DW-länkaget som levererar en smått magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons. Dämpningen i kombination med en aggressiv geometri samt materialval i absoluta toppklass gör hojen till den perfekt kombinationen för dig som gillar snabba rundor på platten men som vill ha lite tätkänning även i de lite tuffare branterna. Varje liten detalj på Ripley LS är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har kvalitetsdämpare från FOX, mästerliga hjul från Ibis och däck från tyska Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du bli befälhavare för en flerfaldig testvinnare som har skåpet fullt med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... du väljer utrustningsnivå och någon av dom snygga lackerna, du är nu redo att ta över ledartröjan!

Endast 85 390 kr
 

Relaterade produkter

Yeti SB150 Turq X01 turkos medium

Yeti SB150 Turq X01 turkos medium
70 099 kr

Den moderna endurospecialisten Yeti SB150 TURQ Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar riktigt stökiga förhållanden. Ett perfekt redskap för oss som helst håller till i bikeparken men även trivs på utmanande skogsrepor i knepig terräng. Det här är en snabb, lekfull, kursstabil och förvånansvärt klättringsvillig bergsget för dig som vill kunna dominera i kluriga utförslut. Det här lättkörda men samtidigt temperamentsfulla endurobygget utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara en halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressivt enduroinspirerad geometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån önskemål från åkarna i Yeti´s EWS-team... kortfattat handlar det om lägre, slackare och längre (vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen). Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig endurohojen utan problem lever upp till de skyhöga krav som Yeti´s teamcyklister ställer på cyklarna. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Den respektingivande ramen har en progressiv geometri som ser till att du kan hantera utmanande spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 150 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 samt baktill en Factory X2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (170/150 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemäs...

Bianchi Nitron 9.4 NX Eagle röd/svart/vit 43 cm

Bianchi Nitron 9.4 NX Eagle röd/svart/vit 43 cm
22 995 kr

Vill du skaffa en potent italiensk hardtail med en vass kolfiberram där effektiv prestanda ligger i fokus så kan Bianchi Nitron 9.4 vara en smart investering. Ett uthålligt fartvidunder med snabb respons och fantastisk kraftöverföring som utan problem kan handskas med både stenhårda träningspass och tuffa långlopp. Hjärtat i denna välbyggda skapelse är en högkvalitativ ram i kolfiber med praktisk intern kabeldragning, låg vikt och massor av vridstyvhet på rätt ställen. Tack vare sina korta kedjestag (429mm) och en i övrigt helt tävlingsklar geometri så ges du både klättringsvillig kvickhet och pålitlig kurstabilitet även på mer tekniskt utmanande partier. Den vridstyva ramen har massor av skön racekänsla och utgör en stabil plattform som ser till att du har alla möjligheter att kunna kliva högst upp på pallen när dagen är summerad. Givetvis är den förbered för reglerbara sadelstolpar (tack vare sin smarta interna kabeldragning) och den är såklart även anpassad för stickaxlar med Boost-standard (12x148mm). Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Rock Shox (Judy Gold RL 29" Solo Air) med 100 mm slaglängd och lockout (du styr dämparen via ett reglage på styret), vilket lyfter cykeln rejält samt ökar användningsområdet eftersom det ger dig möjligheten att kunna köra nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 12 problemfria växlar (NX Eagle) från SRAM. Italiensk design på högsta nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett effektivt vevparti med singelklinga (32T) som kombineras med en kassett på 11-50T, vilket ger en bred utväxling där fokus ligger på höga farter. Allt rullar på ett par snabba 29-tummare från WTB (KOM light i25) med hög slitstyrka och låg vikt. Eftersom cykeln älskar hög fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i dit favoritspår. I övrigt är modellen utrustad med tåliga komponenter från den övre hyllorna hos både Shimano, Rock Shox, WTB och TEC. Det här är en imponerande konditionsstark italienare med fin respons och kvalitativa komponenter som älskar fartvind och som dessutom är väl anpassade för vårt lite tuffare skandinaviska klimat. Tävlingsklar modell med effektiv kraftöverföring och grym kontroll som kommer ställa upp oavsett om det är lite lättare träning eller viktig tävling som gäller för dagen.

Scott Roxter 600 medium

Scott Roxter 600 medium
6 990 kr

Är du en talangfull junior som vill ha en tuff hoj som är briljant att trampa till plugget eller fotbollsträningen med? Du har kanske tröttnat på att kompromissa och vill ge dig själv chansen att kunna bränna om både mamma och pappa, ja då är kapabla Scott Roxter 600 en smart investering och den kommer ge dig maximal avkastning i form av massor av pålitlig cykelglädje. Stommen utgörs av en stabil dubbelreducerad aluminiumram (6061) med en sportig geometri och intern kabeldragning som är speciellt anpassad för att att vara lätthanterlig, ge bra uppsikt samt hög komfort. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel från Suntour (XCT-HLO) med 100 mm slaglängd och Lockout (du styr gaffeln vi ett reglage på dämparen), vilket både ger dig ökad komfort och skapar betydligt effektivare framkomlighet på hårda underlag. Ovanpå detta har cykeln en beprövad drivlina från Shimano med 24 växlar (Altus) kombinerat med komponenter som har pålitlig funktion och gedigen kvalitet. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna, men modellen har funktionella komponenter som är anpassade för juniorer och som verkligen fungerar i praktiken. Eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har kraftfull bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt i spåren. Tack vare pålitliga 26-tummare så rullar det snabbt och den upplevs verkligen som både rapp och kvick ute i spåren. Modellen trivs i höga farter men passar kanske främst som din vardagliga mountainbike, speciellt med tanke på hur civiliserat den beter sig på hårda underlag med slät struktur. Modellen har genomgående betydligt finare komponenter än vad de flesta mindre cyklister är vana vid, och det vittnar ju om att den här cykeln är skapad för juniorer som verkligen gillar att cykla!

Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky medium

Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky medium
78 139 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium
59 119 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som...

Merida eOne-Sixty 800 grå/svart large

Merida eOne-Sixty 800 grå/svart large
45 990 kr

Du, bara lite till! Så känns det när du kör en Merida eOne-Sixty 800, du kommer njuta av hela vägen upp för att sedan bränna nedför alla de roligaste åken, om och om igen. Den här elassisterade testvinnare och flerfaldigt prisbelönta hojen levererar inspirerande rundor i alla typer av terräng, men när det blir riktigt stökigt i utförslöporna kommer den verkligen till sin fulla rätt. Modellen liknar såklart motsvarande serie utan elassistans, men med skillnaden att du har 70 nm extra tryck i benen och det ger verkligen ytterligare dimensioner i åkningen. Stommen utgörs av en trippelreducerad aluminiumram med snygg och prydlig integrering av hela elsystemet. En aggressiv endurospecifik geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil ger dig smidiga, kvicka och riktigt lekfulla egenskaper. Ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen, mycket tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera riktigt stökiga överraskningar. Men det kanske mest imponerande av allt, du har alltid full trampeffektivitet och hojen svarar villigt när du vill öka takten. Hjärtat utgörs av elsystemet STePS (E8000) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med skönt tryck i pedalerna. Den kraftfulla motorn med hela 70 Nm har tre olika assistanslägen där BOOST ger dig hela 300% assistans och drivs av ett kvalitativt batteri på 500 Wh. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan även vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Yari RC och baktill en Super Deluxe R, tack vare generös 160/160 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på en rad olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Sixty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den en extremt pålitlig 11-växlad drivlina från Shimano (XT) med imponerande prestanda och brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med stora skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på stabila och tåliga 27.5-tummare med riktigt feta däck från Maxxis (DHR II) vilket ser till att du har greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna hjulstorleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Yeti SB150 Carbon GX Comp turkos small

Yeti SB150 Carbon GX Comp turkos small
59 119 kr

Den moderna endurospecialisten Yeti SB150 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar riktigt stökiga förhållanden. Ett perfekt redskap för oss som helst håller till i bikeparken men även trivs på utmanande skogsrepor i knepig terräng. Det här är en snabb, lekfull, kursstabil och förvånansvärt klättringsvillig bergsget för dig som vill kunna dominera i kluriga utförslut. Det här lättkörda men samtidigt temperamentsfulla endurobygget utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressivt enduroinspirerad geometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån önskemål från åkarna i Yeti´s EWS-team... kortfattat handlar det om lägre, slackare och längre (vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen). Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig endurohojen utan problem lever upp till de skyhöga krav som Yeti´s teamcyklister ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 150 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (170/150 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX ...

Merida eOne-Twenty M#rida blå/gul large

Merida eOne-Twenty M#rida blå/gul large
54 990 kr

Prioriterar du framkomlighet, smidighet, och lekfullhet så är heldämpade Merida eOne-Twenty M#rida helt rätt när du vill ha kraftfullt drag i spåren. En mångsidig elassisterad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till avslappnade heldagsturer och som verkligen tål att jämföras. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och avancerad dämpning funkar den lika bra för långa äventyrsrundor som för dina dagliga pass med polarna. Stommen utgörs av en kvalitativ aluminiumram med BOOST-teknologi och en modern trailgeometri med grymt följsam känsla i spåren. Ramen är designad för att kunna dominera i höga hastigheter och ger åkaren en föredömligt låg tyngsdpunkt samt har såklart praktisk invändig kabeldragning. Det genomtänkta länkaget ger dig känslan av ännu mer dämpning, och gör dig redo att kunna hantera stökiga äventyr. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft ute i spåren. Hjärtat utgörs av elsystemet STePS (E8000) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med skönt tryck i pedalerna. Den kraftfulla motorn med hela 70 Nm har tre olika assistanslägen där BOOST ger dig hela 300% assistans och drivs av ett kvalitativt batteri på 500 Wh. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan även vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Pike RC och baktill en Delux RT, tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är kvalitetsdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Twenty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den pålitlig 12-växlad drivlina från Sram (NX Eagle) med hög prestanda och brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med stora skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på ett kvalitativt hjulset från Fulcrum (E- Fire 500) och dessa stbila 27.5-tummare har riktigt feta däck från Maxxis, vilket ser till att du har greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna hjulstorleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Yeti SB5 Turq X01 svart medium

Yeti SB5 Turq X01 svart medium
67 319 kr

Letar du efter lekfull glädje i sin renaste form så ska du kika lite extra på stigmumsaren Yeti SB5 TURQ Series. Det här är ett klättringsvilligt, välbalanserat, stabilt, lätt och lekfullt trailmonster för dig som älskar vild terräng och vill förvärva övertaget i stökiga partier. Det här mångsidiga drömbygget utklassar det mesta på två hjul och du kan verkligen dra nytta av all den kunskap som den kanske mest tongivande tillverkaren (och de mest inflytelserika och framgångsrika teamåkarna) samlat på sig under mer än tre årtionden. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Den respektingivande ramen har en kompromisslös geometri som ser till att du kan hantera extremt utmanande spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par speediga 27,5-tummare med feta gummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har såklart det tongivande Switch Infinty länkaget som levererar en magisk känsla och ger dig full kontroll på alla 127 mm dämpning. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och handlar förenklat om avancerad styrning av den rörelseenergi som du trycker ner i chassit. Och resultatet i praktiken? Högpresterande dämpning med en nästan bottenlös känsla kombinerat med kraftöverföring i absoluta världsklass, med andra ord allt som krävs för att du ska kunna dominera i terrängen! Vi törs påstå att Switch Infinty gör Yeti till de mest klättringsvilliga cyklarna på marknaden med jämförbar geometri och slaglängd. Det imponerande länkaget skapar en skön känslan av att ha tillgång till minst 20 mm extra slaglängd, vilket är rätt så betryggande i lite mer tekniskt utmanande partier. Tvivlar du fortfarande? Kolla in resultatlistorna... även om vi bortser från Richie Rude´s dubbla EWS-titlar så har Yeti sedan introduktionen av Switch Infinity plockat hem en imponerande samling av mästerskapstitlar och podiumplaceringar... vi pratar om alla möjliga sammanhang samt både på herrsidan och på damsidan. Dämpning hanteras av Fox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 och baktill en Factory DPS, och tack vare generösa slaglängder så sväljer den effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis massor av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har för dagen. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till struliga branter så kan du välja mellan några av marknadens absolut vassaste drivlinor. Vi pratar om tävlingsklara kompo...