Merida Big.Nine Limited grön small

Merida Big.Nine Limited grön small billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Merida Big.Nine Limited grön small av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Merida Big.Nine Limited grön small hos Cykelkraft

Imponerande lätta Merida Big Nine Limited är en riktigt snabb hardtail (definitivt en av marknadens snabbaste) med aluminiumram! Ett riktigt fullblod med massor av racekänsla som kommer se till att du flyger fram genom kurvorna, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och en låg totalvikt (under 12 kg!) funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass med polarna. Modellen har en helt nyutvecklad aluminiumram med modern BOOST-teknologi, låg standover och kvick racegeometri med korta kedjestag som både ger effektiv körställning och en grymt följsam känsla i spåren. Den lätta ramen är designad för att kunna briljera i riktigt höga hastigheter, har praktisk invändig vajerdragning och kanske dom slätaste svetsarna i klassen. För att kunna hantera både snabba partier och branta backar har den en extremt pålitlig drivlina från Shimano (SLX) med singelklinga kombinerat med en 11-delad kassett (11-50T) . Modellen har dessutom 29-tummare som rullar snabbt och ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten (större hjul har såklart bättre egenskaper när det handlar om rull... och vi som är lite resligare föredrar oftast 29-tummarna framför de mindre hjulstorlekarna). Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Manitou (Machete Comp 29) med 100 mm slaglängd och har låsning via ett reglage på gaffelkronan, vilket ger dig helt rätt förutsättningar att köra overkligt snabbt även i riktigt tuff terräng. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

Endast 14 990 kr
 

Relaterade produkter

Merida Big.Nine 100 grön/röd small

Merida Big.Nine 100 grön/röd small
7 990 kr

Prisvärda Merida Big Nine 100 tål verkligen att jämföras, det här är en gångbar träningskamrat som har potential att ta din cykling till nya nivåer. Till 2018 har modellen fått en helt nyutvecklad aluminiumram med lägre standover höjd och modern geometri med korta kedjestag som ger grymt skön körställning och en fantastiskt följsam känsla i spåren. Den reducerade aluminiumramen har invändig vajerdragning och kanske dom slätaste svetsarna i klassen. Drivlinan består av beprövade komponenter från Shimano (Alivio/Acera). Växelregistret är imponerande brett tack vare 27 växlar, vilket gör att du kan bemästra allt från grusvägsrallyn till tuffa klättringar i terrängen. Modellen har dessutom 29-tummare som rullar snabbt och ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten (större hjul har såklart bättre egenskaper när det handlar om rull... och vi som är lite resligare föredrar oftast 29-tummarna framför de mindre hjulstorlekarna). Dämpningen hanteras av en kvalitativ gaffel från SR Suntour (XCM HLO) vilket ser till att du alltid tar dig fram mjukt och behagligt. Framgaffeln har dessutom smart lockout, vilket ger dig rätt förutsättningar att köra lika snabbt på släta underlag som i lite tuffare terräng. Eftersom cykeln gillar lite högre farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Tack vare en väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och en totalvikt (strax under 14 kg) funkar den bra för träningspassen med kompisarna men passar även fo?r dagligt bruk eftersom den redan från start har fästen för både skärmar och pakethållare.

Rock Machine Blizzard TRL 50-29 matt svart/grön/mörkgrå medium

Rock Machine Blizzard TRL 50-29 matt svart/grön/mörkgrå medium
16 399 kr

Vill du uppleva den där underbara känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Funderar du på att byta upp dig till en spänstig trailhoj som trivs på allt från riktigt stökiga skogspartier till snabb horisontell stigcykling så ska du ta en noggrann titt på nya Rock Machine Blizzard TRL 50-29. Det här är en vansinnigt rolig skogsmaskin som du får loss utan att du behöver bränna hela familjens semesterbudget och som garanterat kommer sudda bort dina sura miner! En modernt trailmonster som kombinerar kvick respons med den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla en tight linje i spåren och samtidigt kunna dominera på de tekniskt utmanande partierna... hela dagen låååång. Chassit består av en stryktålig ram som levererar extrem pålitlighet tillsammans med den låga vikt och vridstyvhet som bara hydroformat aluminium kan erbjuda, kombinerat med ett genomtänkt länkage som levererar trampeffektivitet samt blixtsnabb respons när du lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare modern Boost-teknologi i både vevparti och hjulnav uppnås imponerande vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar går rätt ut till bakhjulet. Lägg därtill en välbalanserad geometri med rätt vinklar som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Slaglängder på 140/140 mm levereras av Rock Shox, så du är omhändertagen är kvalitativa dämpare både framtill (Recon RL) och baktill (Deluxe RT DebonAir). Slaglängderna ser till att du helt slipper oroa dig för att tappa greppet och tack vare att dämparna har högvis med justeringsmöjligheter så har du tillgång till en enorm bredd, så att du kan fokusera på att köra overkligt fort på nästan alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe numera nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Blizzard 50-29 utrustad med en dropper post från ONE. Komponentmässigt pratar vi en driftsäker drivlina med 12 problemfria växlar från SRAM (NX Eagle) med singelklinga och en kassett med 11-50T vilket ger dig tillgång till en imponerande bred utväxling. När du vill få stopp på de snabba 29-tummarna med 2.4" bredd så har du tillgång till ett par effektiva hydrauliska skivbromsar med 180 mm diskar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men det en extremt välkomponerad mix av tillförlitliga komponenter i kvalitativa material som är betydligt vassare än genomsnittet, vi skulle nog vilja påstå att det prylar från dom övre hyllorna hos både SRAM, Shimano, Rock Shox, Race Face och WTB. Slutresultatet i praktiken? Tack vare en effektiv kraftöverföring, generös slaglängd och en makalös manöverförmåga glänser den som starkast när den får flyga fram i blandad terräng. Den är verkligen imponerande klättringsvillig och droppar snabbare i branterna än det mesta på två hjul... och dessutom på en prisnivå som även vi glada amat&oum...

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large
59 990 kr

Att trotsa tyngdlagen är enkelt med en Merida One-Sixty M#rida den bokstavligen älskar ojämn terräng och levererar överlägsen framkomlighet, imponerande flyt och gränslös smidighet. En aggressiv heldämpad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till krävande rundor i utmanande endurospår. Adrenalinstinn skogsmaskin med fantastiskt följsam känsla som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitetskomponenter och näst intill bottenlös dämpning funkar den lika bra för tävling på EWS-touren som för dina dagliga pass på berget baksida. Stommen utgörs av en ultralätt och extremt vridstyv ram i kolfiber med modern BOOST-teknologi och en aggressiv geometri med korta kedjestag, lång, låg och flack profil med fullt fokus på enduro, vilket i praktiken ger en grymt följsam känsla i spåren. Ramen är utvecklad för att dominera i alla hastigheter och ger åkaren både smidighet och respons samt en föredömligt låg tyngdpunkt. Den kompetenta dämparupphängningen dig nästan gränslös fjädringsväg, och ser till att du enkelt kan hantera riktigt stökiga äventyr på berget. Den gör det dessutom med hög trampeffektivet och den svarar villigt när du känner för att ytterligare öka farten. Dämpning hanteras av Fox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 Float och baktill en Factory Float X2, tack vare enorma slaglängder på 170/165 mm sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda dämparna och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även One-Sixty utrustad med en höj- och sänkbar sadelstolpe från KS (LEV Integra) redan från start. För att kunna bemästra allt från snabb stigcykling till stökig utförslöpor så har den en pålitlig 12-växlad drivlina från Sram (GX Eagle) med hög prestanda och imponerande brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Sram (Code RSC), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på ett par superstabila 27.5-tummare från FSA (Gradient LTD) med greppvänliga däck från Maxxis (Minion DHR II) som ser till att du greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna storleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Ibis DV9 XTR CK Edition black/orange large

Ibis DV9 XTR CK Edition black/orange large
50 709 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large
39 869 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Merida Ninety-Six Team 29 svart/grön large

Merida Ninety-Six Team 29 svart/grön large
74 990 kr

Det prisbelönta flaggskeppet Merida Ninety-Six Team är fullt tävlingsklar och speciellt designad för dig som kör aggressiv XC eller Marathon i våldsamma hastigheter. Ett heldämpat fullblod helt i kolfiber med massor av racekänsla som kommer se till att du flyger fram genom kurvorna, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer skyhöga krav på prylarna. Det här är en ren XC-missil med följsam känsla som har potential att lyfta din cykling till internationell nivå. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och en imponerande låg totalvikt funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass med stallkamaraterna. Stommen utgörs av en ultralätt och extremt vridstyv ram helt i finaste kolfiber (CF5) med modern BOOST-teknologi och en finstämd racegeometri som ger dig en tydligt aggressiv position i sadeln. Den superlätta ramen är designad för att kunna briljera i höga hastigheter och leverera trampeffektivitet i absoluta världsklass. Den kompressionseffektiva dämparupphängningen ger effektiv kraftöverföring är dessutom imponerande lätt, så all den kraft du investerar omvandlas till vägvinnande hastighet och medaljer av ädlare valörer. Dämpning hanteras av Fox så du är väl omhändertagen, i nosen sitter en Factory 32 Float SC och baktill en Factory Float, tack vare 100/100 mm fjädringsväg så sväljer cykeln effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med maximal kontroll och fullt tryck på pedalerna i alla lägen. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Sram (Level Ultimate), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. För att kunna hantera både plana partier och branta uppförsbackar har den en näst intill bombsäker drivlina från Sram (XX1 Eagle) med grymt hög precision och imponerande brett register. Modellen har dessutom ett högkvalitativt hjulset med 29-tummare från Fulcrum (Red Passion 3) som tack vare sin kvalitetsdäck från Maxxis (Ikon) rullar snabbt och ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten. Den lämpar sig som bäst när det går undan och det gör det ofta på den här cykeln... det kommer definitivt inte vara materialet som sätter gränserna på dina rundor!

Scott E-Scale 910 medium

Scott E-Scale 910 medium
42 990 kr

Vill du kunna köra hårt, både uppför och nedför, oavsett hur mycket kraft du har kvar i benen, ja då är helt nya Scott E-Scale 910 en klockren investering som kommer leverera maximal avkastning i form av 100% ren cykelglädje. En modern och mångsidig hardtail med brett register som tack vare sin effektiva eldrift hjälper dig att transportera dig dit du vill, helt i din egen takt och dessutom med stil! Modellen lutar sig självsäkert mot en högteknologisk aluminiumram som klara det mesta och som givetvis har praktisk intern kabeldragning. Kortfattat har hela chassit en genomtänkt design där smidighet och användarvänlighet ligger i fokus. Kraften levereras av en pålitlig elmotor från tyska Bosch (Performance CX 250w) kombinerat med ett 500 Wh batteri som är snyggt integrerat i ramen och som levererar många timmars hjälp på traven (och dessutom snabb uppladdning) och du sköter allt enkelt via en tydlig display på styret - kan det bli bättre? Elsystemet består av en kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå och extremt pålitlig kraftöverföring. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 11 växlar från Shimano (XT/SLX) med brett register kombinerat med komponenter som har pålitlig funktion och hög kvalitet. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. När det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, så givetvis är även Scott E-Scale 910 utrustad med en reglerbar sadelstolpe från Syncros. Modellen är även utrustad med en dämpad luftgaffel från Fox med 100 mm slaglängd och tre olika lägen som regleras från reglaget på styret, vilket ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna åka lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Eftersom den älskar fart har cykeln begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är inte ren proffsklass på alla prylarna men den har betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter, på ren svenska skulle man nog kunna säga riktigt tåliga prylar från den översta motionsklassen. Tack vare den större hjuldiametern (29-tummare) så får du både ökad komfort och bättre grepp, vilket märks extra tydligt i sliriga uppförsbackar. Cykeln blir också lite mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den levererar bättre rull och snabbare acceleration - vilket märks extra tydligt när du trycker på i raksträckor. Alla cyklarna i serien passar som din vardagsmountainbike, särskilt med tanke på hur civiliserat den beter sig på lite planare och hårdare underlag.

Merida eOne-Sixty M#rida svart/röd large

Merida eOne-Sixty M#rida svart/röd large
59 990 kr

Du, bara lite till! Så känns det när du kör nya Merida eOne-Sixty M#rida, du kommer njuta av hela vägen upp för att sedan kunna bränna nedför alla de roligaste åken, om och om igen. Den här elassisterade testvinnare och flerfaldigt prisbelönta hojen levererar inspirerande rundor i alla typer av terräng, men när det blir riktigt stökigt i utförslöporna kommer den verkligen till sin fulla rätt. Modellen liknar såklart motsvarande serie utan elassistans, men med skillnaden att du har 70 nm extra tryck i benen och det ger verkligen ytterligare dimensioner i åkningen. Stommen utgörs av en trippelreducerad aluminiumram med snygg och prydlig integrering av hela elsystemet. En aggressiv endurospecifik geometri med riktigt korta kedjestag, låg och slak profil ger dig smidiga, kvicka och riktigt lekfulla egenskaper. Ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen, mycket tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera riktigt stökiga överraskningar. Men det kanske mest imponerande av allt, du har alltid full trampeffektivitet och hojen svarar villigt när du vill öka takten. Hjärtat utgörs av elsystemet STePS (E8000) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med skönt tryck i pedalerna. Den kraftfulla motorn med hela 70 Nm har tre olika assistanslägen där BOOST ger dig hela 300% assistans och drivs av ett kvalitativt batteri på 500 Wh. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan även vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Lyrik RC och baktill en Super Deluxe R, tack vare generös 160/160 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på en rad olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även eOne-Sixty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start. För att kunna hantera allt från plana grusvägar till stökiga branter har den en pålitlig 12-växlad drivlina från Sram (NX Eagle) med imponerande prestanda och brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar med stora skivor, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på stabila och tåliga 27.5-tummare från Fulcrum (E- Fire 500) med riktigt feta däck från Maxxis (DHR II) vilket ser till att du har greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna hjulstorleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Ibis Ripmo XTR CK Edition black olive x-large

Ibis Ripmo XTR CK Edition black olive x-large
72 619 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!