Merida Big.Nine XT-Edition matt svart/silver xx-large

Merida Big.Nine XT-Edition matt svart/silver xx-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Merida Big.Nine XT-Edition matt svart/silver xx-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Merida Big.Nine XT-Edition matt svart/silver xx-large hos Cykelkraft

Imponerande lätta Merida Big.Nine XT-Edition är en vass hardtail (definitivt en av marknadens snabbaste) med riktigt fin aluminiumram! Ett fullblod med massor av racekänsla som kommer se till att du flyger fram genom kurvorna, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna. Tack vare en extremt väl avvägd mix av rena kvalitetskomponenter och en låg totalvikt funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass med kompisarna. Stommen utgörs av en nyligen uppdaterad aluminiumram med lägre standover höjd och modern geometri med korta kedjestag som ger grymt skön körställning och en fantastiskt följsam känsla i spåren. Den elegant hydroformade aluminiumramen har såklart invändig vajerdragning och även en av de absolut slätaste svetsarna i klassen. Modellen är riktigt lätt (väger in på låga 11,8 kg), har en låg tyngdpunkt och är skapad för höga hastigheter, främst på grusvägar och böljande skogsstigar. För att kunna hantera både snabba partier och branta backar har den fått en extremt pålitlig drivlina med 22 växlar och imponerande brett register från Shimano (XT). Dämpningen hanteras av en kvalitativ luftgaffel från Manitou (Machete Comp Air) med 100 mm slaglängd och lockout som hanteras via ett reglage på styret, vilket ger dig rätt förutsättningar för att köra snabbt i tuff terräng och även bidrar till en tryggare upplevelse i sadeln. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar snabbt på ett par stabila 29-tummare med breda däck som ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast 29-tummarna framför de mindre hjulstorlekarna. En pålitlig och kompromisslös hardtail som funkar perfekt för både träning och tävling, men den passar samtidigt riktigt bra fo?r dagligt bruk tack vare att den har fästen fo?r både stöd, ska?rmar och paketha?llare.

Endast 13 169 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium
78 889 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Ibis Mojo 3 GX Eagle i9 Carbon CK Edition obsidian black medium

Ibis Mojo 3 GX Eagle i9 Carbon CK Edition obsidian black medium
76 490 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Yeti SB100 Beti Carbon GX rödrosa large

Yeti SB100 Beti Carbon GX rödrosa large
52 479 kr

Den temperamentsfulla endorfinmaskinen Yeti SB100 Beti C/Series levererar högvis av rapp cykelglädje i ett extremt välbalanserat paket som nästan känns som skräddarsytt för våra skandinaviska förhållanden. Ett helt perfekt redskap för tjejer som älskar flödande skogsrepor men hatar kompromisser och bara nöjer sig med det bästa! Det här är en riktigt snabb, effektiv och lekfull skogsmaskin för dig som älskar speed och vill kunna bibehålla farten även när spåren börjar bli riktigt knepiga. Grundbulten utgörs av en välbalanserad kinematik och en sund slaglängd som prioriterar hastighet och kvick manöverförmåga men samtidigt ser till att du kan dominera i mer tekniskt utmanade terräng. Beti´n är designa för den kvinnliga anatomin, och det som skiljer är att dämparna, vevarmarna, och sadel har en utformning som är helt anpassad för tjejer. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par speediga 29-tummare med gummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna... slutresultatet är en given vinnare. Modellen har en lite mer slimmad version av det beprövade Switch Infinity länkaget som levererar en mer progressiv kurva men med samma klassledande kontroll på de 100 millimetrarna av dämpning (känns som betydlig fler). Vilket resulterar i en smått magiska känsla kombinerat med en imponerande effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar förenklat om avancerad styrning av all den rörelseenergi du pumpar ner i chassit. Resultatet i praktiken? Högpresterande dämpning med massor av racekänsla kombinerat med kraftöverföring i världsklass. Dämpning hanteras av FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 34 samt baktill en Performance Beti DPS, och tack vare slaglängder (120/100 mm) så sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll på nästan alla typer av underlag. Dämparna har givetvis massor av inställningsmöjligheter, så att du enkelt kan anpassa hojen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som passar dina önskemål bäst (se specifikationen för komplett information). Modellen älskar ett högt tempo och är självklart utrustad med kraftfulla skivbromsar som matchar de imponerande fartresurserna och levererar resolut bromsverkan året runt, oavsett underlag, väder eller årstid. Nytt för i år är att ramen (inklusive Switch Infinity länka...

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small
3 269 kr

Den tuffa juniormodellen Rock Machine Storm 26 MD är en populär MTB med dämpad framgaffel som älskar när det går undan och som aldrig backar för nya utmaningar. Chassit består av en tålig aluminiumram som har samma fina kvalitet (6061 T6) och låga vikt som vuxenmodellerna. En populär modell med genomtänkt konstruktion och skön komfort som passar perfekt för juniorer som helst kör ifrån kompisarna ute i spåren. Den rätta farten uppnås med hjälp av en beprövad drivlina med 21 växlar från Shimano (Tourney) som både är pålitlig och och inkluderar ett lätthanterligt reglage som är idealiskt för mindre händer. När backarna blir lite brantare kommer räddningen att vara den moderna utväxlingen som ser till att cykeln lever upp till förväntningarna, även i lite tuffare uppförsbackarna. Modellen är utrustad med en dämpad framgaffel från SR Suntour (XCT) som är anpassad efter lättare cyklister samt effektiva mekaniska skivbromsar med reglage som även dom är anpassade för mindre händer, vilket ser till att du som förälder kan vara helt säker på att pålitlig bromsförmåga finns på plats i alla lägen, oavsett väderförhållande eller årstid. Kombinationen av en kvalitativ aluminiumram, dämpad framgaffel, pålitliga komponenter, ett rakt MTB-styre, en upprätt körställning och effektiva skivbromsar ger både hög säkerhet, massor av kontroll och fin respons. En annan smart liten detaljer är det praktiska kedjeskyddet som både ökar säkerheten och ser till byxorna inte blir smutsiga.

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition mat black large

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition mat black large
67 389 kr

Vi firar att Ibis Ripley är inne på sin 4:e generation, den här helt omarbetade upplagan har hämtat stora delar av sitt kraftfulla DNA från den extremt potenta och flerfaldiga testvinnare Ibis Ripmo. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en sylvass trailracer med brutalt flyt och sagolik framkomlighet som levererar utomjordiska varvtider och betraktar tidiga inbromsningar som både onödigt och småfegt. Det ultralätta chassit helt i kolfiber väger nästan 300 gram mindre än sin föregångare, men är fortfarande lika imponerande vridstyvt och har begåvats med en helt uppdaterad geometri som ger dig verktygen att kunna hantera svåra situationer på ett förbluffande enkelt sätt. Vi pratar om längre reach, flackare vinkel på styrhuvudet och ett kortare kedjestag som ser till att du kan utmana slentrianmässiga gamla spårval och testa mer aggressiva linjer. Medan kombinationen av en brantare vinkel på sadelstolpsröret och en framgaffel med 44 mm offset skapar både helt rätt flyt och rapp manöverförmåga i mer tekniskt utmanade partier. Precis som sina förlagor har modellen begåvats med välbalanserade slaglängder på 120 mm (baktill) och 130 mm (framtill), men du kan såklart skaffa en framgaffel på 120 mm för en ännu mer raceorienterad känsla eller varför inte en mer endurospecifik framgaffel på 140 mm om du trivs bättre i riktigt stökig terräng. Oavsett framgaffel så kommer du plöja fram på ett par vindsnabba 29-tummare klädda i tyska kvalitetsgummin som ger dig imponerande grepp på alla typer av underlag... och jo, den sväljer däcksbredder upp till 2,6" utan mista problem. Dämpningen i kombination med en aggressiv geometri samt komponenter i toppklass gör den här stigmumsaren optimal för oss som älskar snabba rundor på platten men samtidigt vill kunna dominera i branterna. Minsta lilla detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Det extremt effektiva DW-länkaget, här i sin 5:e version (och såklart Dave Weagle?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar magisk känsla, en mer progressiv kinematik med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons... oavsett om det går uppför eller utför. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera obligatoriskt och nya Ripley 4 kompatibel med långa dropper posts, den är anpassad för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 125/150 mm), anledningen är främst att Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja ramstorlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer, med drivlinor från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX Eagle, GX Eagle, X01 Eagle eller XX1 Eagle), samtliga versioner har kvalitetsdämpare från FOX, mästerliga hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du bli befälhavare för en fenomenalt snabb 29-tummare med brett register så är valet enkelt... välj bara utrustningsnivå och någon av de två lackerna, du är nu redo att överta ledartröjan och köra ifrån i princip vem ?#& som...

Yeti SB150 Turq X01 turkos large

Yeti SB150 Turq X01 turkos large
74 639 kr

Den moderna endurospecialisten Yeti SB150 TURQ Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar riktigt stökiga förhållanden. Ett perfekt redskap för oss som helst håller till i bikeparken men även trivs på utmanande skogsrepor i knepig terräng. Det här är en snabb, lekfull, kursstabil och förvånansvärt klättringsvillig bergsget för dig som vill kunna dominera i kluriga utförslut. Det här lättkörda men samtidigt temperamentsfulla endurobygget utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara en halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressivt enduroinspirerad geometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån önskemål från åkarna i Yeti´s EWS-team... kortfattat handlar det om lägre, slackare och längre (vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen). Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig endurohojen utan problem lever upp till de skyhöga krav som Yeti´s teamcyklister ställer på cyklarna. Den här ultralätt ramen i högkvalitativ kolfiber (TURQ Series) ger dig en optimal balans mellan styvhet och styrka vilket gör att den upplevs som både smidig, effektiv och oerhört aggressiv. Den respektingivande ramen har en progressiv geometri som ser till att du kan hantera utmanande spårval på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Det här är inte bara den lättaste utan också den styvaste ramen med överlägsen racekänsla och en monstruös kraftöverföring. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 150 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 samt baktill en Factory X2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (170/150 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemäs...

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large
83 990 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition pale blue small

Ibis Ripley 4 XT i9 Carbon CK Edition pale blue small
67 389 kr

Vi firar att Ibis Ripley är inne på sin 4:e generation, den här helt omarbetade upplagan har hämtat stora delar av sitt kraftfulla DNA från den extremt potenta och flerfaldiga testvinnare Ibis Ripmo. Men du kan vara helt lugn, det här är fortfarande en sylvass trailracer med brutalt flyt och sagolik framkomlighet som levererar utomjordiska varvtider och betraktar tidiga inbromsningar som både onödigt och småfegt. Det ultralätta chassit helt i kolfiber väger nästan 300 gram mindre än sin föregångare, men är fortfarande lika imponerande vridstyvt och har begåvats med en helt uppdaterad geometri som ger dig verktygen att kunna hantera svåra situationer på ett förbluffande enkelt sätt. Vi pratar om längre reach, flackare vinkel på styrhuvudet och ett kortare kedjestag som ser till att du kan utmana slentrianmässiga gamla spårval och testa mer aggressiva linjer. Medan kombinationen av en brantare vinkel på sadelstolpsröret och en framgaffel med 44 mm offset skapar både helt rätt flyt och rapp manöverförmåga i mer tekniskt utmanade partier. Precis som sina förlagor har modellen begåvats med välbalanserade slaglängder på 120 mm (baktill) och 130 mm (framtill), men du kan såklart skaffa en framgaffel på 120 mm för en ännu mer raceorienterad känsla eller varför inte en mer endurospecifik framgaffel på 140 mm om du trivs bättre i riktigt stökig terräng. Oavsett framgaffel så kommer du plöja fram på ett par vindsnabba 29-tummare klädda i tyska kvalitetsgummin som ger dig imponerande grepp på alla typer av underlag... och jo, den sväljer däcksbredder upp till 2,6" utan mista problem. Dämpningen i kombination med en aggressiv geometri samt komponenter i toppklass gör den här stigmumsaren optimal för oss som älskar snabba rundor på platten men samtidigt vill kunna dominera i branterna. Minsta lilla detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Det extremt effektiva DW-länkaget, här i sin 5:e version (och såklart Dave Weagle?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar magisk känsla, en mer progressiv kinematik med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons... oavsett om det går uppför eller utför. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera obligatoriskt och nya Ripley 4 kompatibel med långa dropper posts, den är anpassad för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 125/150 mm), anledningen är främst att Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja ramstorlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer, med drivlinor från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX Eagle, GX Eagle, X01 Eagle eller XX1 Eagle), samtliga versioner har kvalitetsdämpare från FOX, mästerliga hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du bli befälhavare för en fenomenalt snabb 29-tummare med brett register så är valet enkelt... välj bara utrustningsnivå och någon av de två lackerna, du är nu redo att överta ledartröjan och köra ifrån i princip vem ?#& som...

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium

Yeti SB130 Carbon GX Comp grön medium
60 079 kr

Den mångsidiga trail-/endurohojen Yeti SB130 C/Series levererar högvis av rapp körglädje i ett extremt välbalanserat paket som är skräddarsytt för oss som gillar att köra i olika typer av förhållanden och på olika typer av underlag. Ett perfekt redskap för oss som gärna håller till på utmanande skogsrepor i knepig terräng men även trivs en heldag i bikeparken. Det här är en lätt, snabb, lekfull och imponerande klättringsvillig allrounder för dig som vill kunna hantera alla typer av cykling. Den här temperamentsfulla och lätthanterliga trail-/endurohojen utklassar nästan allt annat på två hjul och ser till att du får dra nytta av all den kunskap som Yeti samlat på sig under mer än tre årtionden av racing... även om du råkar vara halvsopig i sadeln. Själva stommen utgörs av en progressiv trailgeometri med välbalanserad kinematik som är skapad utifrån 150/130mm av dämpning samt önskemål från Yeti´s teamåkare... vi skulle kunna rabbla både vinklar och mått, men du hittar allt i specifikationen. Vi nöjer oss med att konstatera att den här extremt tålig hojen utan problem lever upp till de höga krav som Yeti´s team ställer på cyklarna. Den högkvalitativa ramen i kolfiber (C/Series) ger dig en imponerande balans mellan styvhet och styrka vilket gör att hojen upplevs som både snabb, solid, och aggressiv. Ramen väger visserligen runt 250 gram mer än TURQ Series men den har samma imponerande egenskaper och är dessutom lite tåligare. Hojen rullar på ett par mästerverk från DT Swiss, ett par superspeediga 29-tummare med kvalitetsgummin från Maxxis, som ser till att du utan tvekan kan välja den tajtaste linjen och som dessutom ger dig pålitligt fäste i kurvorna. Modellen har en uppdaterad version av det klassledande Switch Infinity länkaget och levererar en tydligt progressiv kurva som ger dig klassledande kontroll på alla 130 millimetrar av dämpning. Resultatet är en rent magiska känsla kombinerat med en makalöst effektiv kraftöverföring som blixtsnabbt svarar när du vill öka tempot. Teknologin är utvecklad tillsammans med Fox Racing, och det handlar enkelt förklarat om avancerad styrning av all den rörelseenergi som du pumpar ner i chassit. Och till skillnad mot sina föregångare så medger utformingen numera att du får plats med din dricksflaska i huvudtringeln. Själva dämparna kommer från FOX så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Performance 36 samt baktill en Performance DPX2, och tack vare dess extremt generösa slaglängder (150/130 mm) så sväljer hojen effektivt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll nästan oavsett lutning eller underlag. Dämparna har givetvis högvis av inställningsmöjligheter, så du kan enkelt finjustera dämpningen utifrån de önskemål du har för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt, och självklart är den redan från start utrustad med en sänkbar sadelstolpe från Fox (Transfer). För att kunna bemästra allt från plana underlag till stökig terräng så kan du välja mellan några av marknadens vassaste drivlinor. Vi pratar kvalitetskomponenter från SRAM, bara att välja det kit (GX eller GX Comp) som...