Merida Ebig.Nine 900E silver/matt svart x-large

Merida Ebig.Nine 900E silver/matt svart x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Merida Ebig.Nine 900E silver/matt svart x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Merida Ebig.Nine 900E silver/matt svart x-large hos Cykelkraft

Flaggskeppet Merida eBig Nine Steps 900E är en kraftfull, robust, smidig och mångsidig allroundcykel med ett imponerande brett användningsområde som passar för både daglig pendling och lite tuffare skogscykling. Trots sin tydligt sportiga design fungerar den utmärkt som ett praktiskt transportmedel för dagligt bruk, och ger dig samtidigt möjligheten att kunna montera praktisk utrustning som stöd, skärmar och pakethållare. Modell med hög kvalité som är försedd med ett av marknadens absolut bästa elektriska drivsystem som ger dig både styrka, fantastisk räckvidd och dessutom snabb uppladdning. Modellen är skapad kring en hyllad aluminiumram med praktisk intern kabekldragning och sportig geometri som ger dig en bekväm men samtidigt effektiv position i sadeln, helt perfekt för dig som både vill kunna känna fartvinden i ansiktet och samtidigt ha bra uppsikt över dina medtrafikanter. Lägg därtill lätta kvalitetshjul från DT Swiss (XM 1501 Spline One 25) med BOOST nav (vilket både öka styrkan och styvheten på hjulen) samt en kvalitativ dämpad luftgaffel från Fox (32 Rhythm Float) med 2 stage remote lockout som ger skön komfort och dessutom ser till att du kan köra galet fort på de flesta typer av underlag. Elsystemet STEPS från Shimano är ett integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare den smarta drivning direkt på vevaxeln har du förutsättningar för många sköna mil med brutalt tryck i pedalerna, när du som bäst behöver det. Motorn (E8000) med 70nm drivs av ett kvalitativt batteri (500 Wh, 36v 14 Ah) med lång livslängd och en räckvidd på hela 125 km (Eco-läge under optimala förhållanden) samt har en laddningstid på endast fyra timmar. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan också vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Rätt fart uppnås med ett näst intill bombsäkert elektriskt växelsystem från Shimano (XT Di2) med en 11-delad bakväxel och extremt pålitlig prestanda. Eftersom cykeln trivs bäst i höga farter är den utrustad med effektiva hyrauliska skivbromsar för maximal bromsförmåga, oavsett väder eller årstid. Det optimala fordonet för oss med en sportig livsstil som vill kunna kombinera dagligt pendlande med en adrenalinstinn omväg i skogen på väg hem från jobbet...

Endast 49 990 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red medium
42 289 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Merida One-Twenty 800 29 svart small

Merida One-Twenty 800 29 svart small
25 990 kr

Prioriterar du framkomlighet, flyt och snabba varvtider i oja?mn terra?ng så är Merida One-Twenty 800 ett självklart alternativ. En smidig heldämpad hoj för dig som gillar bra drag i spåren och som fungera för både fartfylld stigsurfning och krävande heldagsturer med polarna. En mångsidig modell med fantastiskt följsam känsla och generösa slaglängder som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en extremt väl avvägd mix av högkvalitativa komponenter och avancerad dämpning funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass. Stommen utgörs av en kvalitativ trippelreducerad aluminiumram med en modern geometri, korta kedjestag och en fantastisk Float Link dämparupphängning som ger dig känslan av ännu mer dämpning. Ramen ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt och är designad för att kunna dominera i höga hastigheter. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Revelation RC och baktill en Deluxe RL, tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även med maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på underlag med lite olika karaktär. När det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så givetvis är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe. För att kunna bemästra allt från plan grusvägsrally till tunga klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en bombsäker 12-växlad drivlina med singelklinga från Sram (GX Eagle), vilket borgar för både hög precision och pålitlig funktion. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar på ett par stabila 29-tummare med aggressiva kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHR II) som ser till att du flyter fram över både stock och sten med full kontroll. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast fullstora 29-tummare framför mindre hjulstorlekar.

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large

Merida One-Sixty M#rida svart/röd large
59 990 kr

Att trotsa tyngdlagen är enkelt med en Merida One-Sixty M#rida den bokstavligen älskar ojämn terräng och levererar överlägsen framkomlighet, imponerande flyt och gränslös smidighet. En aggressiv heldämpad hoj som passar allt från fartfylld stigsurfning till krävande rundor i utmanande endurospår. Adrenalinstinn skogsmaskin med fantastiskt följsam känsla som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitetskomponenter och näst intill bottenlös dämpning funkar den lika bra för tävling på EWS-touren som för dina dagliga pass på berget baksida. Stommen utgörs av en ultralätt och extremt vridstyv ram i kolfiber med modern BOOST-teknologi och en aggressiv geometri med korta kedjestag, lång, låg och flack profil med fullt fokus på enduro, vilket i praktiken ger en grymt följsam känsla i spåren. Ramen är utvecklad för att dominera i alla hastigheter och ger åkaren både smidighet och respons samt en föredömligt låg tyngdpunkt. Den kompetenta dämparupphängningen dig nästan gränslös fjädringsväg, och ser till att du enkelt kan hantera riktigt stökiga äventyr på berget. Den gör det dessutom med hög trampeffektivet och den svarar villigt när du känner för att ytterligare öka farten. Dämpning hanteras av Fox så du är extremt väl omhändertagen, framtill sitter en Factory 36 Float och baktill en Factory Float X2, tack vare enorma slaglängder på 170/165 mm sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda dämparna och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även One-Sixty utrustad med en höj- och sänkbar sadelstolpe från KS (LEV Integra) redan från start. För att kunna bemästra allt från snabb stigcykling till stökig utförslöpor så har den en pålitlig 12-växlad drivlina från Sram (GX Eagle) med hög prestanda och imponerande brett register. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Sram (Code RSC), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Allt rullar på ett par superstabila 27.5-tummare från FSA (Gradient LTD) med greppvänliga däck från Maxxis (Minion DHR II) som ser till att du greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag. Den här moderna storleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Kross Lea 2.0 26 svart/röd/lila x-small

Kross Lea 2.0 26 svart/röd/lila x-small
2 599 kr

Kross Lea 2.0 26" är en snygg mountainbiken för tjejer som vill ha en praktisk MTB att cykla till skolan eller jobbet med. Det må vara bland det billigare du kommer hitta bland dämpade MTB-cyklar, men låt dig inte luras av priset! Det här är fortfarande en ganska kompetent cykel som är utrustad med mycket av det som ingår på lite dyrare modeller, men givetvis med något enklare komponenter. Dom enklare komponenter märks främst i bromsarna som är klassiska V-bromsar - inte lika effektiva som skivbromsar med åandrasidan ger dom en avsevärt lägre vikt på cykeln. Samma fina aluminiumram som övriga modeller i Lea-serien och den damanpassade ramen ger en komfortabel körställning kombinerat med bra uppsikt och hög säkerhet. Lea känner sig hemma på nästan alla typer av underlag, oavsett om det handlar om att plöja fram över höga trottoarkanter i betongdjungeln eller att glida fram på grusvägarna utanför stan. Under motorhuven sitter en funktionell 21-växlad drivlina från Shimano (Altus/Tourney) som kommer se till att du enkelt tar dig uppför även riktigt tuffa uppförbackar och som du enkelt hanterar med dom lättmanövrerade vridreglagen. En dämpade framgaffel med 80 mm slaglängd kombinerat med stadiga 26"-hjul med breda däck ser till att du alltid tar dig fram med maximal bekvämlighet, vilket självklart bidrar till en tryggare upplevelse i sadeln även när underlaget är riktigt stökigt. Kross Lea 2.0 är en tjejcykel som inte viker ner sig för lite tuffare förhållanden eller för dåligt väder och den passar lika bra som ditt träningsredskap som din pendlarkompis till och från skolan eller fotbollsträningen. Den har dessutom fästen för både skärm och pakethållare vilket kan vara riktigt praktiska kompisar i vårt skandinaviska klimat, med både ur och skur.

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large
39 869 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Ibis Mojo 3 NX Eagle CK Edition shark bite small

Ibis Mojo 3 NX Eagle CK Edition shark bite small
48 690 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition back in black x-large

Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition back in black x-large
72 619 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Scott Genius 730 medium

Scott Genius 730 medium
44 990 kr

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Då du ska du definitivt ta en extra titt på Scott Genius 730. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för dig som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en högteknologisk ram med lätt kolfiber i (HMF) i huvudtriangeln och tålig aluminium (Alloy SL 6011) i baksvingen. Kinematiken i toppklass tack vare smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och Genius har både kortare kedjesteg, en brantare sittvinkel och en längre räckvidd, allt för att skapa maximal balans med den långa dämparen. Vad blir då resultatet i praktiken? Du får makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en cykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna! Slaglängder på 150 mm levereras av en FOX 34 Float Performance Air framtill, och av en FOX NUDE T EVOL Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Trail-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Utöver den erkänt fina ramen och dämpare i toppklass så får du en driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (NX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Kraftfulla hydrauliska skivbromsar sköter om inbromsningen, vilket ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Visst, det är kanske inte ren proffsklass på prylarna men funktionaliteten är pålitligt hög och cykeln har vassare komponenter än många av sina konkurrenter. Hur är det då med mångsidigheten på årets upplaga? Till skillnad från nästan alla konkurrenter ger dig Genius möjligheten köra på både 27,5-tummare och 29-tummare! Och det bästa av allt är att du varken behöver krångla med byta av framgaffel eller plocka fram MIG-svetsen. Allt du behöver göra är en enkel vridning av den asymmetriska brickan på länkaget, byta hjulen och ge dig ut i spåren! Nettot blir en nästan identisk geometri även när du växlar mellan hjulstorlekarna... och som extra bonus kan du med 27,5-tummarna köra både 2,5", 2,6" eller 2,8" bredd på däcken och med 29-tummarna hanterar du allt från 2,4" till 2,6" utan minsta problem... som sagt, mångsidighet och flexibilitet är bara förnamnet på nya Genius!

Scott Aspect 960 gul/grå large

Scott Aspect 960 gul/grå large
5 990 kr

Oavsett om du cyklar i skogsterräng, på jämna grusvägar eller bara på väg till fotbollsplanen så ställer Scott Aspect 960 alltid upp. Detta är en trygg mountainbike med pålitliga komponenter som är mer än tillräckliga för äventyrlig cykling på asfalt, grusvägar och enklare skogsstigar. Stommen utgörs av en stabil aluminiumram (6061) med en geometri som är väl genomtänkt och som är speciellt anpassad för att ge dig bra uppsikt, hög komfort och att vara lätthanterlig - helt perfekt för dig som kanske precis börjat cykla mountainbike. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd, allt för att maximera komfort och ge dig effektiv framkomlighet även på lite sämre underlag. Och eftersom den trivs när det går undan har den hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har effektiv bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt. Ovanpå detta har cykeln en funktionell drivlina med 21 växlar kombinerat med noga utvalda komponenter som har pålitlig funktion och ger dig väl avvägd balans mellan kvalitet och ett rimligt pris. Visst, det är lite enklare komponenter än storesyskonen - men för dig som vill börja med enklare skogscykling eller bara vill ha en tuff cykel till och från skolan så räcker detta mer än väl. En cykel som mer än gärna hänger med på nya äventyr i Scott's värld av pålitliga 29-tummare. Tack vare den större hjuldiametern så får du både ökad komfort och bättre grepp, vilket blir extra tydligt i uppförsbackar med lite sämre underlag. Cykeln blir också lite mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ?förlåtande? än de mindre hjulstorlekarna. Större hjul ger även bättre rull och en snabbare acceleration.