Merida Ebig.Trail 900E blå x-large

Merida Ebig.Trail 900E blå x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Merida Ebig.Trail 900E blå x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Merida Ebig.Trail 900E blå x-large hos Cykelkraft

Nyskapande Merida eBig Trail Steps 900E är ett galet kul redskap med generös däcksvolym och ett av marknadens absolut bästa elektriska drivsystem som ger dig både styrka, fantastisk räckvidd och dessutom snabb uppladdning. En imponerande hardtail som sig fram på de flesta underlag och samtidigt behålla sin lekfulla karaktär, den perfekta partnern för kvalitetsmedvetna terrängcyklister som kör både stig-/turcykling. En riktigt vass aluminiumram med lekfull geometri tillsammans med en fin luftgaffel från Rock Shox (Pike RCT3) med 130mm slaglängd, BOOST nav och unika 27,5" plus däck med 2.8" bredd anpassade för maximal framkomlighet kommer se till att du flyger fram genom kurvorna. Lägg därtill en höj och sänkbar sadelstolpe, välbyggda kvalitetshjul från DT Swiss (HX 1501 Spline One 35) samt riktigt snygg integrering av både batteri och drivpaket. Elsystemet STEPS från Shimano är ett integrerat system som består av en lätt, kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå samt överlägsen kraftöverföring. Tack vare den smarta drivning direkt på vevaxeln har du förutsättningar för många sköna mil med brutalt tryck i pedalerna när du som bäst behöver det. Motorn drivs av ett kvalitativt batteri (500 Wh, 36v 14 Ah) med lång livslängd och en räckvidd på hela 100 km (Eco-läge under optimala förhållanden) samt har en laddningstid på endast fyra timmar. Datorn visar inte bara de vanliga cykeldatorfunktionerna, utan också vilken växel du använder, räckvidden och batteriets resterande kapacitet. Innovativt elektroniskt växelsystem från Shimano (Di2) med en 11-delad bakväxel ((XT) och pålitlig prestanda, hög precision och grym pålitlighet. Eftersom cykeln trivs bäst i höga farter är den utrustad med effektiva hyrauliska skivbromsar med stora 203mm skivor för maximal bromsförmåga, oavsett väder eller årstid. Modellens unika däck med massor av volym som ger dig överlägset grepp i terrängen. Kort sagt - Ett smart alternativ för krävande cyklister som inte tycker att en fatbike är tillräckligt lekfull men ändå vill kunna bemästra mjukare underlag och riktigt stökig terräng.

Endast 48 699 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red large

Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red large
41 229 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium

Ibis Mojo 3 X01 Eagle AXS CK Edition shark bite medium
78 889 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small

Ibis Mojo HD4 XT i9 Carbon CK Edition back in black small
69 619 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Rock Machine Blizzard INT e50-27+ matt svart/gul/mörkgrå large

Rock Machine Blizzard INT e50-27+ matt svart/gul/mörkgrå large
30 659 kr

Vill du uppleva den där underbara känslan av grymt flyt som bara generösa slaglängder kan leverera? Vill du samtidigt ha tillgång till stålmannens benmuskler i form av en elektrisk kvalitetsmotor? Funderar du på att byta upp dig till en spänstig trail-/endurohoj som älskar allt från på stökiga vertikalspår till horisontell stigcykling så ska du ta dig en extra titt på heldämpade Rock Machine Blizzard INT e50-27+. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin som kombinerar kvick respons med den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla en tight linje i branterna samt dominera på tekniskt utmanande partier. Chassit består av en stryktålig ram som levererar låg vikt samt all den vridstyvhet som bara hydroformat aluminium kan erbjuda, kombinerat med ett tävlingstestat länkage som levererar grym trampeffektivitet och blixtsnabb respons när du lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare modern Boost-teknologi uppnås extra vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar går rätt ut till bakhjulet och ser till att du har alla möjligheter att stå överst på pallen. Lägg därtill intern kabeldragning och en extremt välbalanserad racegeometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Slaglängderna på 150/140 mm levereras av SR Suntour och Rock Shox, så du är väl omhändertagen av kvalitetsdämpare både framtill (Aion 35 LO R) och baktill (Deluxe RT DebonAir). De generösa slaglängderna ser till att du helt slipper oroa dig för att tappa greppet och tack vare att dämparna har högvis med justeringsmöjligheter och lockout så har du tillgång till en enorm bredd, så att du helt kan fokusera på att köra overkligt fort på alla typer av underlag. Själva hjärtat utgörs av marknadens kanske bästa drivsystem, Shimano STePS (E8000), som kombinerar en högkvalitativ motor med ett kraftfullt och snyggt integrerat batteri med mer än 500 Wh miljövänlig urkraft, som både ger lysande räckvidd och massor av extra skjuts. Tack vare att hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås dessutom en extremt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga även i lite tuffare terräng. Övriga drivlinan består av ett pålitligt 11-växlat system från Shimano (SLX) med imponerande brett register och klassledande pålitlighet som hanteras via ett lättmanövrerat reglage som ger dig alla möjligheter att smidigt skifta mellan växlarna utan att det känns ansträngt. Motor och växel samarbetar i nästan sömlös harmoni med effektiv drivning direkt på vevaxeln och allt sker dessutom underbart tyst. Lägg därtill en tydlig display som i realtid visar det mesta du behöver veta och ger dig full kontroll. När du behöver få stopp på de stabila 27,5-tummarna med 2.6" bredd från WTB så har du tillgång till kraftfulla hydrauliska skivbromsar från Tektro med 203/180 mm diskar, vilket ser till att du har effektiv bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Modellen har en extremt välkomponerad mix ...

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small

Rock Machine Storm 26 MD svart/grön/mörkgrå x-small
3 269 kr

Den tuffa juniormodellen Rock Machine Storm 26 MD är en populär MTB med dämpad framgaffel som älskar när det går undan och som aldrig backar för nya utmaningar. Chassit består av en tålig aluminiumram som har samma fina kvalitet (6061 T6) och låga vikt som vuxenmodellerna. En populär modell med genomtänkt konstruktion och skön komfort som passar perfekt för juniorer som helst kör ifrån kompisarna ute i spåren. Den rätta farten uppnås med hjälp av en beprövad drivlina med 21 växlar från Shimano (Tourney) som både är pålitlig och och inkluderar ett lätthanterligt reglage som är idealiskt för mindre händer. När backarna blir lite brantare kommer räddningen att vara den moderna utväxlingen som ser till att cykeln lever upp till förväntningarna, även i lite tuffare uppförsbackarna. Modellen är utrustad med en dämpad framgaffel från SR Suntour (XCT) som är anpassad efter lättare cyklister samt effektiva mekaniska skivbromsar med reglage som även dom är anpassade för mindre händer, vilket ser till att du som förälder kan vara helt säker på att pålitlig bromsförmåga finns på plats i alla lägen, oavsett väderförhållande eller årstid. Kombinationen av en kvalitativ aluminiumram, dämpad framgaffel, pålitliga komponenter, ett rakt MTB-styre, en upprätt körställning och effektiva skivbromsar ger både hög säkerhet, massor av kontroll och fin respons. En annan smart liten detaljer är det praktiska kedjeskyddet som både ökar säkerheten och ser till byxorna inte blir smutsiga.

Merida Big.Nine Limited grön small

Merida Big.Nine Limited grön small
12 349 kr

Imponerande lätta Merida Big Nine Limited är en riktigt snabb hardtail (definitivt en av marknadens snabbaste) med aluminiumram! Ett riktigt fullblod med massor av racekänsla som kommer se till att du flyger fram genom kurvorna, perfekt för ambitiösa cyklister som ställer höga krav på prylarna. Tack vare en extremt väl avvägd mix av kvalitativa komponenter och en låg totalvikt (under 12 kg!) funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass med polarna. Modellen har en helt nyutvecklad aluminiumram med modern BOOST-teknologi, låg standover och kvick racegeometri med korta kedjestag som både ger effektiv körställning och en grymt följsam känsla i spåren. Den lätta ramen är designad för att kunna briljera i riktigt höga hastigheter, har praktisk invändig vajerdragning och kanske dom slätaste svetsarna i klassen. För att kunna hantera både snabba partier och branta backar har den en extremt pålitlig drivlina från Shimano (SLX) med singelklinga kombinerat med en 11-delad kassett (11-50T) . Modellen har dessutom 29-tummare som rullar snabbt och ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten (större hjul har såklart bättre egenskaper när det handlar om rull... och vi som är lite resligare föredrar oftast 29-tummarna framför de mindre hjulstorlekarna). Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Manitou (Machete Comp 29) med 100 mm slaglängd och har låsning via ett reglage på gaffelkronan, vilket ger dig helt rätt förutsättningar att köra overkligt snabbt även i riktigt tuff terräng. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid.

Ibis Ripley LS NX Ti-Ho silver large

Ibis Ripley LS NX Ti-Ho silver large
40 399 kr

Den 3:e generationen av Ibis Ripley LS har dockat moder jord! Även den nya upplagan är en sylvass trailracer som kan leverera smått utomjordiska varvtider och som anser att inbromsningar är klart överskattat. En heldämpad stigmumsare med fantastisk framkomlighet, brutalt flyt i utförslöporna och som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. Precis som sina förlagor har Ripley LS begåvats med slaglängder på 120 mm (bak) och 130 mm (fram) och den rullar fortfarande med mäktig stabilitet på ett par snabba 29-tummare, men den klarar numera däcksbredder på upp till 2,6" från Schwalbe eller 2.5" Wide Trail däcken från Maxxis. Nya Ripley LS har fortfarande samma genomtänkta och effektiva länkage med smått magisk känsla, men den har till i år uppdaterats med en styvare anslutning för svängarmen. Dämpningen i kombination med en aggressiv geometri samt materialval i absoluta toppklass gör Ripley LS till den perfekt kombinationen för dig som gillar svettiga rundor på platten men som vill ha tätkänning även i branterna. En kompromisslös 29-tummare med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje utan att tveka. Varje detalj på Ripley LS är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Vill du bli befälhavare för en flerfaldig testvinnare som har hela skåpet fullt med medaljer och utmärkelser så är valet ganska enkelt. Antingen väljer du ett komplett utrustningspaket (finns flera olika, både från Shimano och SRAM) eller så startar du ditt drömbygge med en ram, se specifikationen här till vänster för detaljerad information.

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large

Ibis Mojo 3 XT i9 Carbon CK Edition obsidian black x-large
83 990 kr

Den flerfaldig testvinnaren Ibis Mojo 3 är ett heldämpat trailmonster som ser till att du kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt. En av hemligheterna är dess makalöst grepp, som garanterar ett fantastiskt flyt i branterna och som även ser till att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll. Denna heldämpad allrounder har imponerande framkomlighet, fantastisk följsamhet och grymt skönt flyt, och Mojo 3 rullar dessutom både stabilare och snabbare än sina förlagor. Modellen har mycket gemensamt med den klassiska HD3:an men den upplevs som både lättare, smidigare och mer energisk i spåret. Den har generösa slaglängder på 130 mm (baktill) och 140 mm (framtill) och liksom sin föregångare rullar den med en mäktig stabilitet på ett par robusta 27,5-tummare, och den klarar dessutom bredder ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln (utprovat med däck från både Schwalbe och Maxxis). Det extremt genomtänkta DW-länkaget som numera är inne i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Dämpningen i kombination med en vass geometri samt material i världsklass gör Mojo 3 till den perfekt cykeln för dig som letar efter ett lekfullt trailmonster som täcker in ett galet brett register . Geometrin kan enkelt beskrivas som låg, lång och med relativt flacka vinklar samt korta kedjestag. Och givetvis kan Mojo 3 skryta med Boost-teknologi (148 mm baktill och 110 mm framtill) vilket ger extra vridstyvhet och ser till att noll kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk, och självklart är även Mojo 3 utrustad med en dropper post. En kompromisslös kolfibercykel med massor av lekfullhet som ger dig imponerande grepp på nästan alla typer av underlag och som ser till att du alltid har möjligheten att välja en aggressiv linje ute i spåret. Varje detalj på Mojo 3 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... väljer du färgen Shark Bite eller Obsidian Black, du är nu redo att vinna nästa Enduro World Series!

Ibis Ripmo XT CK Edition black olive large

Ibis Ripmo XT CK Edition black olive large
56 449 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!