Scott Contessa Genius eRide 720 medium

Scott Contessa Genius eRide 720 medium billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Scott Contessa Genius eRide 720 medium av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Scott Contessa Genius eRide 720 medium hos Cykelkraft

Letar du efter den där härliga känslan av grymt flyt som bara heldämpat kan leverera? Vill du kunna kan hålla en tight linje i branterna och trivs du som bäst i lite mer tekniska utmanade terräng? Vill du samtidigt ha stålmannens benmuskler i form av en kraftfull elektronisk motor? Då du ska du definitivt ta en titt på nya Scott Contessa Genius eRide 720. Det här är en vansinnigt rolig berg-och-dal-bane-maskin för tjejer som föredrar snabb avkastning i form av adrenalinstinna utförslöpor snarare än statliga garantier. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en stabil ram med både huvudtriangel och baksving i tålig aluminium. Kinematiken i toppklass tack vare smart 4-länks design vars primära mål är att leverera flexibilitet, hög respons och generös slaglängd. Genius har alltid varit cykeln som prioriterar balans och den trivs fortfarande lika ypperligt i branterna, oavsett om det går uppför eller nedför. Jämfört med tidigare upplagor har geometrin uppdaterats rejält och Genius har kortare kedjesteg, brantare sittvinkel och en längre räckvidd för att skapa rätt balans med de långslagiga dämparna. Slaglängder på 150 mm levereras av en FOX 36 Rhythm Air framtill, och av en FOX Float EVOL Performace Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Trail-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Kraften levereras av marknadens kanske bästa elsystem från Shimano (STePS E8000) kombinerat med ett 500 Wh batteri som är imponerande snyggt integrerat i ramen och som levererar många timmars hjälp på traven. Elsystemet består av en kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå och hela 70Nm pålitlig kraft.Du får dessutom all den information du behöver via en tydlig display - kan det bli bättre? Utöver den klassledande elmotorn så får du en driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (NX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Allt rullar på ett par snabba 27.5-tummare med 2,8" däcksbredd från Schwalbe och när du väl vill få stopp på ekipaget så har du tillgång till ett par kraftfulla hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har imponerande bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Vad blir då slutresultatet i praktiken? Du får en makalös manöverförmåga och frikostig slaglängd på en heldämpad elcykel som är klättringsvilligare än spindelmannen och som droppar snabbare än ett skållat troll i branterna!

Endast 54 990 kr
 

Relaterade produkter

Merida Big.Nine 20 blå/grön large

Merida Big.Nine 20 blå/grön large
6 490 kr

Instegsmodellen Merida Big.Nine 20 tål verkligen att jämföras, det här är en gångbar hardtail som alltid kommer ställa upp när du vill ut på nya äventyr. Den gedigna aluminiumramen ger dig en sportig men fortfarande komfortabel sittställning som både skapar uthållighet och bra uppsikt på dina medtrafikanter. Den funktionella drivlina med berövad funktion och 24 växlar har hämtats från Shimano (Acera/Torney). Register är imponerande brett, vilket gör att du kan bemästra allt från snabba grusvägsrallyn till lite tuffare uppförsbackar på väg till fotbollsträningen. Dämpningen hanteras av en gaffel från SR Suntour (XCM) som tack vare en slaglängd på 100 mm ser till att du alltid tar dig fram mjukt och behagligt. Framgaffeln har dessutom lockout, vilket ger dig förutsättningar att köra nästan lika snabbt på plana underlag som i tuffare terräng. Och eftersom cykeln gillar fart är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar snabbt på ett par stabila 29-tummare med breda däck som ser till att du utan problem flyter fram över både stock och sten. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast 29-tummarna framför de mindre hjulstorlekarna. Tack vare en väl avvägd blandning av beprövade komponenter så funkar den bra för dig som vill prova på lite enklare terrängcykling men den passar kanske som bäst för daglig transport och normal fritidscykling.

Merida One-Twenty 6000 29 vit/svart large

Merida One-Twenty 6000 29 vit/svart large
35 990 kr

Stävar du efter snabba varvtider, maximal framkomlighet och överlägset flyt i oja?mn terra?ng så är Merida One-Twenty 6000 ett självklart alternativ. En smidig heldämpad kolfiberhoj för dig som gillar bra drag i spåren och som fungera för både fartfylld stigsurfning och krävande heldagsturer med polarna. En mångsidig modell med fantastiskt följsam känsla och generösa slaglängder som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en väl avvägd mix av kvalitativa komponenter, smarta materialval och avancerad dämpning funkar den nästan lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass. Stommen utgörs av en främre triangel i lätt kolfiber och en bakre triangel trippelreducerad aluminium med korta kedjestag och en fantastisk Float Link dämparupphängning som ger dig känslan av ännu mer dämpning. Ramen ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt och är designad för att kunna dominera i höga hastigheter. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Revelation RC och baktill en Deluxe RL, tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även med maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på underlag med lite olika karaktär. När det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så givetvis är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe. För att kunna bemästra allt från plan grusvägsrally till tunga klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en bombsäker 12-växlad drivlina med singelklinga från Sram (GX Eagle), vilket borgar för både hög precision och pålitlig funktion. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar på ett par stabila 29-tummare med aggressiva kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHR II) som leverar greppvänlig markkontakt och ser till att du flyter fram över både stock och sten med full kontroll. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast fullstora 29-tummare framför mindre hjulstorlekar.

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large

Ibis DV9 XT CK Edition bone white/teal x-large
39 869 kr

Hos Ibis är DV en akronym för engelskans development (fritt översatt skulle vi säga utveckling), och det är precis vad nya Ibis DV9 handlar om... ett extremt mångsidigt redskap som ger dig alla möjligheter att kunna utvecklas och bli bättre. Det spelar faktisk ingen större roll om du föredrar att fladdrar fram på platta XC-slingor, förolämpa knepiga singletracks eller droppa ner för hissnande avgrunder på bergets baksida, nya DV9:an levererar! Jämfört med tidigare hardtails så har DV9:an längre reach (mellan 20-24mm) och en slackare gaffelvinkel (mellan 67.4-68.5°) vilket tillsammans med ett par kompromisslösa 29-tummare skapar en rapp styrkänsla, imponerande kursstabilitet och massor av skön lekfullhet. Slutresultatet i praktiken? Du kan bränna på för fulla muggar nere på platten men samtidigt vara galet kvick i de lite mer tekniskt utmanade partierna. Japp, det här är en extremt välbalanserad hardtail som kan hantera svåra situationer på ett häpnadsväckande enkelt sätt och där minsta lilla detalj är noga genomtänkt. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis så är ramen tillverkad i högklassig kolfiber och givetvis har den utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Den galet vridstyva och ultralätta ramen har en minst sagt imponerande kraftöverföring, mäktig stabilitet och en blixtsnabb respons som ser till att du alltid kan välja den aggressivaste linjen. Givetvis kan DV9:an skryta med modern Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram), vilket ger extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe numera nästan obligatorisk, och självklart är även nya DV9:an redan från start utrustad med en dropper post. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle) eller Shimano (XT eller XTR), samtliga har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Schwalbe (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet förvånansvärt enkelt... antingen väljer du färgen Bone White/Teal eller Black/Orange, du har nu alla möjligheter att utvecklas och få dra på ledartröjan!

Bianchi Nitron 9.4 NX Eagle röd/svart/vit 43 cm

Bianchi Nitron 9.4 NX Eagle röd/svart/vit 43 cm
22 995 kr

Vill du skaffa en potent italiensk hardtail med en vass kolfiberram där effektiv prestanda ligger i fokus så kan Bianchi Nitron 9.4 vara en smart investering. Ett uthålligt fartvidunder med snabb respons och fantastisk kraftöverföring som utan problem kan handskas med både stenhårda träningspass och tuffa långlopp. Hjärtat i denna välbyggda skapelse är en högkvalitativ ram i kolfiber med praktisk intern kabeldragning, låg vikt och massor av vridstyvhet på rätt ställen. Tack vare sina korta kedjestag (429mm) och en i övrigt helt tävlingsklar geometri så ges du både klättringsvillig kvickhet och pålitlig kurstabilitet även på mer tekniskt utmanande partier. Den vridstyva ramen har massor av skön racekänsla och utgör en stabil plattform som ser till att du har alla möjligheter att kunna kliva högst upp på pallen när dagen är summerad. Givetvis är den förbered för reglerbara sadelstolpar (tack vare sin smarta interna kabeldragning) och den är såklart även anpassad för stickaxlar med Boost-standard (12x148mm). Dämpningen hanteras av en vass luftgaffel från Rock Shox (Judy Gold RL 29" Solo Air) med 100 mm slaglängd och lockout (du styr dämparen via ett reglage på styret), vilket lyfter cykeln rejält samt ökar användningsområdet eftersom det ger dig möjligheten att kunna köra nästan lika fort på stökiga skogsstigar som på hårda grusvägar. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 12 problemfria växlar (NX Eagle) från SRAM. Italiensk design på högsta nivå utesluter såklart mediokra dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett effektivt vevparti med singelklinga (32T) som kombineras med en kassett på 11-50T, vilket ger en bred utväxling där fokus ligger på höga farter. Allt rullar på ett par snabba 29-tummare från WTB (KOM light i25) med hög slitstyrka och låg vikt. Eftersom cykeln älskar hög fart har den begåvats med kraftfulla hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har maximal bromsverkan oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i dit favoritspår. I övrigt är modellen utrustad med tåliga komponenter från den övre hyllorna hos både Shimano, Rock Shox, WTB och TEC. Det här är en imponerande konditionsstark italienare med fin respons och kvalitativa komponenter som älskar fartvind och som dessutom är väl anpassade för vårt lite tuffare skandinaviska klimat. Tävlingsklar modell med effektiv kraftöverföring och grym kontroll som kommer ställa upp oavsett om det är lite lättare träning eller viktig tävling som gäller för dagen.

Merida One-Sixty 8000 grön medium

Merida One-Sixty 8000 grön medium
64 990 kr

Det aggressiva flaggskeppet Merida One-Sixty 8000 levererar överlägsen framkomlighet och imponerande flyt i riktigt stökig terra?ng. En modern hoj med näst intill bottenlös dämpning som kan tackla de tuffaste EWS-loppen i världen, eller bara ge dig ett stort leende på läpparna på din lokala slinga. Adrenalinstinn skogsmaskin som tåla att jämföras, det här är en extremt gångbar enduro med fantastiskt följsam känsla som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Stommen utgörs av en ultralätt och extremt vridstyv ram med huvudtriangel i kolfiber och baksving i hydroformad aluminium med modern BOOST-teknologi och en finstämd enduroanpassad geometri med korta kedjestag, lång, låg och slak profil vilket ger en imponerande följsam känsla i spåren. Ramen är utvecklad för singelklinga och är designad för att kunna dominera i alla hastigheter och ger åkaren en föredömligt låg tyngsdpunkt för smidighet och respons samt såklart praktisk invändig kabeldragning. Det genomtänkta länkaget ger dig känslan av bottenlös dämpning, och gör dig redo att kunna hantera riktigt stökiga äventyr. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten ute i spåren. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Lyrik RCT3 och baktill en Super Deluxe RCT, tack vare supergenerös 170/165 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när du har maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på olika typer av underlag. När det blir stökigt i branterna är en dropper post nästan obligatoriskt och självklart är även One-Sixty utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe från Rock Shox (Reverb Stelth) redan från start. För att kunna hantera både platta partier och branta backar har den en pålitlig drivlina från SRAM (X01 Eagle) med modern singelklinga (32T) kombinerat med en 12-delad kassett (10-50T). Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Code RSC), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen har dessutom stabila, lätta och tåliga 27.5-tummare från DT Swiss (Spine EX 1501 ONE30) med Maxxis Minion DHR II EXO däck förtroendeingivande grepp i utförlöporna, den här moderna storleken har massor av fördelar jämfört med sina större syskon både när det handlar om vikt, lekfullhet och acceleration.

Merida One-Twenty 800 29 svart large

Merida One-Twenty 800 29 svart large
25 990 kr

Prioriterar du framkomlighet, flyt och snabba varvtider i oja?mn terra?ng så är Merida One-Twenty 800 ett självklart alternativ. En smidig heldämpad hoj för dig som gillar bra drag i spåren och som fungera för både fartfylld stigsurfning och krävande heldagsturer med polarna. En mångsidig modell med fantastiskt följsam känsla och generösa slaglängder som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en extremt väl avvägd mix av högkvalitativa komponenter och avancerad dämpning funkar den lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass. Stommen utgörs av en kvalitativ trippelreducerad aluminiumram med en modern geometri, korta kedjestag och en fantastisk Float Link dämparupphängning som ger dig känslan av ännu mer dämpning. Ramen ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt och är designad för att kunna dominera i höga hastigheter. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Revelation RC och baktill en Deluxe RL, tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även med maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på underlag med lite olika karaktär. När det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så givetvis är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe. För att kunna bemästra allt från plan grusvägsrally till tunga klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en bombsäker 12-växlad drivlina med singelklinga från Sram (GX Eagle), vilket borgar för både hög precision och pålitlig funktion. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar på ett par stabila 29-tummare med aggressiva kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHR II) som ser till att du flyter fram över både stock och sten med full kontroll. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast fullstora 29-tummare framför mindre hjulstorlekar.

Scott Aspect 950 ljusblå/röd large

Scott Aspect 950 ljusblå/röd large
6 990 kr

Pålitliga Scott Aspect 950 utgör rentav definitionen för en mångsidig mountainbike med brett användningsområde. Den fungerar utmärkt för talangfulla motionärerna som vill köra lite lättare träningspass i skogen eller ute på grusvägarna. Samtidigt som det är en helt perfekt cykel för dig som pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten, eller varför inte bara kalla den för en tuff hoj som är smått briljant att trampa till plugget med. Stommen utgörs av en fin dubbelreducerad aluminiumram (6061) med praktisk intern kabeldragning och en sportig geometri som är speciellt anpassad för att att vara lätthanterlig, ge bra uppsikt samt hög komfort. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd och hydraulisk lockout (du kan reglera framgaffeln efter underlaget), vilket ytterligare ökar användningsområdet och ger dig valmöjligheten att prioritera mellan komfort eller effektiv framkomlighet. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 24 växlar kombinerat med komponenter som har beprövad funktion och gedigen kvalitet till ett minst sagt plånboksvänligt pris. Visst, det är kanske inte proffsklass på prylarna, men modellen har vassare komponenter än sina småsyskon. Och du värdesätter troligen en bekväm sittställning och stabila egenskaper mer än maximal hastighet och extrem precision. Men eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har effektiv bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt i spåren. En cykel som mer än gärna hänger med på nya äventyr i Scott's värld av pålitliga 29-tummare. Tack vare den större hjuldiametern så får du både ökad komfort och bättre grepp, vilket blir extra tydligt i uppförsbackar med lite sämre underlag. Cykeln blir också lite mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ?förlåtande? än de mindre hjulstorlekarna. Större hjul ger även bättre rull och en snabbare acceleration.

Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky large

Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky large
82 279 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

Moustache Samedi 27 Trail 2 W large

Moustache Samedi 27 Trail 2 W large
41 590 kr

Den lätthanterliga nöjesmaskinen Moustache Samedi 27 Trail 2 W är extremt välbalanserad och ser till att både uppför och utför är den rätta riktning. Lite skryt - Visst, modellen är helt ny men ingår i serien som förra året blev vald till "Electric MTB of the year 2018", vilket såklart utgjorde en hyfsat solid grund när arbetet med årets upplaga drog igång. Vidareutvecklingen rör ett stort antal punkter, men den kanske enskilt största förbättringen handlar om att tyngdpunkten något ligger längre bak och dessutom är lägre placerad än tidigare. Resultatet? En livligare heldämpad cykel med imponerande stadga och klassledande balans. Den här beroendeframkallande franska mästaren passar oss som vill ha möjligheten att kunna ta nästa kliv i utvecklingen, oavsett om det för dagen råkar handla om att bränna på för fullt eller att avslappnat glida fram och bara njuta av omgivningarna. En lätthanterlig trailhoj för oss som letar efter en elassisterad nöjesmaskin som problemfritt tar sig fram på alla typer av underlag och i alla typer av lutningar. Dess tydligt utmejslade ramform i hydroformat aluminium är tveklöst praktiskt funktionell men väcker samtidigt ett habegär som endast en tight budget kan tygla. Den är inte bara vacker utan har en innovativ konstruktion med hög lateral styvhet vilket skapar trygg stabilitet, men den har samtidigt tillräckligt med lodrätt flexibilitet för att kunna garantera en bekväm åktur. Att Moustache lägger stor vikt vid utformningen av sina cyklar råder det nog inget tvivel om, högvis med internationella utmärkelser och förtroliga samarbeten med världsledande formgivare som Philippe Starck talar sitt tydliga språk. Kraften kommer från en kraftfull kvalitetsmotor från tyska Bosch (Performance CX - 250W - 40/75 Nm) kombinerat med ett elegant integrerat batteri som kortfattat levererar mer än 500 Wh av miljövänlig kraft, vilket sammantaget ger dig en imponerande räckvidd med en hel del extra krut i både ben och lungor. Motorn samarbetar med de 10 beprövade och näst intill problemfria växlarna från Shimano (Deore) och allt sker effektivt och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Eftersom hela drivpaketet är placerat i ramens nedre del uppnås en föredömligt låg tyngdpunkt, vilket ger dig klanderfri manöverförmåga i terrängen. Lägg därtill en tydlig Purion Display med 5 olika driftslägen (Eco, Tour, eMTB, Turbo, Off) som ger dig full kontroll och visar nästan allt du behöver veta. Tack vare slaglängderna på 120/110 mm så slipper oroa dig för att tappa greppet, framtill sitter en (Suntour XCR 34 LO R) och baktill en (MOUSTACHE Air Shock). Dämparna har generöst med justeringsmöjligheter vilket både ökar användningsområdet och ser till att du kan köra riktigt fort på alla typer av underlag. Och när det väl blir riktigt stökigt i spåren så är numera en sänkbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, och givetvis är även Samedi 27 Trail 2 redan från start utrustad med en dropper post. De stabila 27.5-tummarna med asymmetriska fälgar samt över 70 mm breda kvalitetsdäck från Maxxis (REKON) adderar givetvis rätt fäste, och de levererar inte bara ett brutalt grepp utan också överraskand...