Scott Spark eRide 910 x-large

Scott Spark eRide 910 x-large billigt till cykel och fritid ✓ Säkra och robusta standardcyklar, hybridcyklar och mountainbikes ✓ Scott Spark eRide 910 x-large av hög kvalitet ✓ Cykelhjälmar, cykelkorgar, cykelkärror/cykelvagnar, belysning, reflexer samt andra cykeltillbehör ✓ Du köper Scott Spark eRide 910 x-large hos Cykelkraft

Letar du efter en elassisterad trailmumsare med snabba tävlingsgener som älskar att forcera fram med fantastiskt grepp på nästan alla typer av underlag? Vill du samtidigt ha stålmannens benmuskler i form av en kraftfull elektronisk motor? Då ska du ta en titt på Scott Spark eRide 910, det här är en kvick heldämpad stigcykel med rappt elektriskt driv som är helt perfekt för dig som gillar allt från planare stigcykling till tuffa branter i stökig terräng. Utan att bli det minsta stöddig lutar den sig självsäkert mot en potent ram med både huvudtriangel och baksving i tålig aluminium. Modern geometri kombineras med kinematiken i toppklass, främst tack vare en smart 4-länks design som levererar både flexibilitet, kvick respons och generös slaglängd. Spark eRide har en väl avvägd balans och den trivs verkligen ypperligt på alla typer av stigar, även i lite tuffare terräng. Slaglängder på 130/120 mm levereras av en FOX 34 Float Performance Elite Air framtill, och av en FOX NUDE EVOL Trunnion baktill. Båda dämparna har justerbar rebound, lockout och 3-fasta lägen (Lockout-Traction Control-Descend) som smidigt regleras från styret via en smart TwinLoc Remote, vilket både ökar användningsområdet och ger dig möjligheten att kunna köra riktigt fort på alla typer av underlag. När det blir riktigt stökigt i branterna är en reglerbar sadelstolpe nästan obligatoriskt, så givetvis är även den här modellen utrustad med en Dropper Post. Kraften levereras av marknadens kanske bästa elsystem från Shimano (STePS E8000) kombinerat med ett 500 Wh batteri som är imponerande snyggt integrerat i ramen och som levererar många timmars hjälp på traven. Elsystemet består av en kompakt och effektiv centermotor med låg ljudnivå och hela 70Nm pålitlig kraft. Du får dessutom all den information du behöver via en tydlig display - kan det bli bättre? Utöver den klassledande elmotorn så får du en extremt driftsäker drivlina med 12 växlar från SRAM (GX Eagle) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Hojen älskar fart och är självklart utrustad med bromsar som verkligen matchar fartresurserna. Eftersom skivbromsarna är hydrauliska är kraften busenkel att dosera och du har alltid tillgång till resolut och konsekvent bromsprestanda, dessutom året runt och oavsett om det är lerigt, regnigt eller slaskigt i spåret. Till skillnad från nästan alla konkurrenter så kan du med nya Spark eRide antingen köra med de vassa 29-tummare som ingår, eller skaffa ett par 27,5-tummare, eftersom båda passar. Med den mindre hjulstorleken kan du köra däck med en bredd ända upp till 2,8" och med de stora 29-tummarna (som ingår) köra med bredder ända upp till 2,6"... flexibilitet i världsklass! Är du en krävande cyklist som värdesätter en modern drivlina, generös dämpning, resolut elektrisk kraftöverföring och pålitlig precision så är du inne på rätt spår. Vill du uppnå den där underbara känslan av grymt flyt av som bara eldift kombinerat med heldämpat kan leverera, ja d&arin...

Endast 66 990 kr
 

Relaterade produkter

Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition fireball red medium

Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition fireball red medium
78 079 kr

En sak är säker, har man plockat hem Enduro World Series så har man gjort helt rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är en av världens bästa endurohojar, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurohoj med imponerande följsamhet på ojämna underlag och nästan overkligt flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har HD4:an en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet, vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga utförslöpor. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket i praktiken ger dig mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln och dessutom skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad styvhet och en effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar ända upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med full stabilitet på ett par mäktiga 27,5-tummare och den klarar bredder från 2,35" ända upp till 2.8" utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar längder ända upp till 170 mm, lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och självklart Dave?s bästa) version levererar en magisk känsla med klassledande kraftöverföring och blixtsnabb respons när du lägger tryck på pedalerna. Givetvis kan Ibis Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. Letar du efter en kompromisslös heldämpad kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje, ja då har du hittat rätt! Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du...

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM TURQ 19 GX Comp

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM TURQ 19 GX Comp
58 079 kr

Yeti 2019 SB5 C-SERIES SM TURQ 19 GX Comp

Crescent Stark S20 29 orange 49 cm

Crescent Stark S20 29 orange 49 cm
39 990 kr

Om du letar efter en hoj som ger lika mycket glädje när du tränar inför ett lopp som när du jagar konkurrenterna på banan så är Crescent Stark S20 ett självskrivet val. En vass heldämpad mountainbike i kolfiber som är ovanligt lätt att hantera även när underlaget inte är det, vilket ger dig det där sköna flytet i åkningen som är näst intill omöjligt att få till på en hardtail. Helt perfekt för krävande XC-åkare som vill kunna köra galet snabbt med full kontroll även när underlaget är riktigt stökigt och ojämnt. Stommen utgörs av en ram helt i högkvalitativ kolfiber, vilket gör den både lätt och imponerande vridstyv. Ramen utgör grunden för att omöjliga spårval blir möjliga, farten kan ökas och att du får verkligen en helt annan känsla i åkningen. En välbalanserad geometri tillsammans med ett effektivt länkage ger dig den där magiska känsla av grymt flyt, och dessutom utan att någon kraft går till spillo när du lägger tryck på pedalerna. De värsta ojämnheter hanteras framtill av en vass luftgaffel från Rock Shox (REBA Motion Control) med 100 mm slaglängd och baktill av en dämpare från X-FUSION (O2 Pro RLR). Båda dämparna har generöst med inställningsmöjligheter samt remote lockout (du kan enkelt låsa dämparna vi reglage på styret), vilket gör att du blixtsnabbt kan ställa om på plana partier där allt handlar om att trampa snabbt med minimal kraftförlust. Imponerande farter uppnås med hjälp av en extremt pålitlig drivlina med singelklinga från Shimano (XT). Växlar styrs via lättmanövrerade reglage som ser till att du smidigt kan skifta mellan de 11 växlarna utan att det känns det minsta ansträngt. När klättringarna blir tuffa kommer cykelns låga vikt (strax under 12 kg) tillsammans med en bred utväxling se till att hojen överträffar även riktigt högt ställda förväntningar. En imponerande mix av tävlingstestade komponenter som är konstruerade för det hårda livet och som fungerar i alla typer av väder. Allt rullar på ett par stabila 29-tummare som är utvecklade för att tåla hårda tag och som försetts med kvalitetsdäck från Schwalbe som levererar både kursstabilitet, rätt fäste i kurvorna och givetvis riktigt bra rull. Ju snabbare det går, ju större krav ställs det på bromsarna och därför är Crescent Stark S20 utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar som matchar fartresurserna och levererar pålitlig prestanda året runt - dessutom oavsett om det regnar, snöar eller är dammigt ute i spåren.

Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition black olive small

Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition black olive small
41 799 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

Scott Aspect 930 svart/orange medium

Scott Aspect 930 svart/orange medium
9 490 kr

Pålitliga Scott Aspect 930 utgör rentav definitionen för en mångsidig mountainbike med brett användningsområde. Den fungerar utmärkt för talangfulla motionärerna som vill köra lite lättare träningspass i skogen eller ute på grusvägarna och kanske t.om. funderar på köra nått enstaka cykellopp i motionsklassen. Samtidigt som det är en helt perfekt cykel för dig som pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten, eller varför inte bara kalla den för en tuff hoj som är smått briljant att trampa till jobbet med. Stommen utgörs av en fin dubbelreducerad aluminiumram (6061) med praktisk intern kabeldragning och en sportig geometri som är speciellt anpassad för att att vara lätthanterlig, ge bra uppsikt samt hög komfort. Modellen är även utrustad med en dämpad framgaffel med 100 mm slaglängd och hydraulisk lockout (du kan reglera framgaffeln efter underlaget) samt justerbar rebound, vilket ytterligare ökar användningsområdet och ger dig valmöjligheten att prioritera mellan komfort eller effektiv framkomlighet, mycket användbart när underlaget snabbt skiftar. Ovanpå detta har cykeln en pålitlig drivlina med 18 växlar kombinerat med komponenter som har beprövad funktion och gedigen kvalitet till ett minst sagt plånboksvänligt pris. Visst, det är kanske inte proffsklass på prylarna, men modellen har betydligt vassare komponenter än sina småsyskon och det är mestadels prylar från det övre skiktet av motionsklassen. Och du värdesätter troligen en bekväm sittställning och stabila egenskaper mer än maximal hastighet och extrem precision. Men eftersom den trivs när det går undan är den utrustad med hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har effektiv bromsverkan året om, dessutom oavsett om det är lerigt, regnigt, slaskigt eller dammigt i spåren. En cykel som mer än gärna hänger med på nya äventyr i Scott's värld av pålitliga 29-tummare. Tack vare den större hjuldiametern så får du både ökad komfort och bättre grepp, vilket blir extra tydligt i uppförsbackar med lite sämre underlag. Cykeln blir också lite mer stabil i nedförsbackar samtidigt som den är mer ?förlåtande? än de mindre hjulstorlekarna. Större hjul ger även bättre rull och en snabbare acceleration.

Kross Lea 6.0 svart/rosa medium

Kross Lea 6.0 svart/rosa medium
4 790 kr

Kross Lea 6.0 27.5" är en snygg mountainbiken för tjejer som vill ha en praktisk MTB att cykla till skolan eller jobbet med. Det må vara bland det billigare du kommer hitta bland dämpade MTB-cyklar, men låt dig inte luras av priset! Det här är fortfarande en kompetent cykel som är utrustad med mycket av det som ingår på lite dyrare modeller, men givetvis med något enklare komponenter. Samma fina aluminiumram som övriga modeller i Lea-serien och den damanpassade ramen ger en komfortabel körställning kombinerat med bra uppsikt och hög säkerhet. Lea känner sig hemma på nästan alla typer av underlag, oavsett om det handlar om att plöja fram över höga trottoarkanter i betongdjungeln eller att glida fram på grusvägarna utanför stan. Eftersom den gillar fart så är det utrustad med bromsar som matchar fartresurserna, dom hydrauliska skivbromsarna är inte bara effektiva utan ger också pålitlig bromsförmåga oavsett väder, vind och underlag. Under motorhuven sitter en funktionell 24-växlad drivlina från Shimano (Alivio/Tourney) som kommer se till att du enkelt tar dig uppför även riktigt tuffa uppförbackar och som du enkelt hanterar med dom lättmanövrerade vridreglagen. En dämpade framgaffel från Suntour med 75 mm slaglängd kombinerat med stadiga 27.5"-hjul med breda däck ser till att du alltid tar dig fram med maximal bekvämlighet, vilket självklart bidrar till en tryggare upplevelse i sadeln även när underlaget är riktigt stökigt. Kross Lea 6.0 är en tjejcykel som inte viker ner sig för lite tuffare förhållanden eller för dåligt väder och den passar lika bra som ditt träningsredskap som din pendlarkompis till och från skolan eller fotbollsträningen. Den har dessutom fästen för både skärm och pakethållare vilket kan vara riktigt praktiska kompisar i vårt skandinaviska klimat, med både ur och skur.

Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition black olive large

Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition black olive large
66 839 kr

Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de efterfrågade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingshoj där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens absolut bästa cyklar. Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln. Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt övre ramrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb i de raka linjerna men samtidigt överraskande kvick även i knixiga kurvor. Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i högklassig kolfiber, både i fram- och baktriangel, och ramen har utrymme för rejäla sulor, bredder på upp till 2,6? är inga som helst problem. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge som levererar imponerande stabilitet i branterna och som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det normal Ibis-klass! Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave?s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger extra vridstyvhet och säkerställer att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en sänkbar sadelstolpe nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd. Modellen tillverkas i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket från både Shimano (XT eller XTR) och från SRAM (NX, GX, X01 eller XX1 Eagle), samtliga versioner har dämpare från FOX, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information om respektive utrustningsnivå). Så vill du slippa att kompromissa och ställa in siktet på att blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna nästa Enduro World Series!

Rock Machine Catherine 30-29 matt mörkblå/blå/rosa large

Rock Machine Catherine 30-29 matt mörkblå/blå/rosa large
6 990 kr

Letar du efter en modern hardtail med brett register som trivs på allt från stökiga skogsrepor till snabb assfaltscykling? Ja då ska du ta dig en extra titt på roliga och lättkörda Rock Machine Catherine 30-29. Det här är en hardtail för oss vanliga motionärer som kombinerar kvick respons med fin kursstabilitet, perfekt för tjejer som planerar att köra både i skogen eller på grusvägarna. Torrent är även ett smart alternativ för dig som pendlar på underlag där asfalt kanske inte utgör merparten. Chassit består av en stryktålig och lätt ram i hydroformat aluminium som levererar pålitlighet och snabb respons när du lägger fullt mos på pedalerna. Tack vare moderna teknologier så uppnås hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att den kraft som dina muskler genererar går rätt ner till bakhjulet. Lägg därtill smart intern kabeldragning, en komfortabel geometri samt en välbalanserad körställning som garanterar att du kan köra länge med full kontroll, dessutom både på platten, utför och uppför! Framtill sitter en dämpad gaffel från SR Suntour (XCR 32 Air LO-R) som levererar en slaglängd på 100 mm, vilket både ger dig hög komfort och massor av trygghet ute i spåren. Dämparen har dessutom lockout (du kan låsa gaffeln via ett reglage på dämparen), så att du kan fokusera på att köra för fullt, oavsett vilket underlag som gäller för stunden. Komponentmässigt har den en pålitlig drivlina med 18 välsmorda växlar från Shimano (Alivio/Deore), ett vevparti med dubbelklinga kombineras med en kassett på 11-36T vilket ger en imponerande bred utväxling. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 29-tummarna med 2.1" bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar med 180/160 mm diskar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Visst, det kanske inte är direkt proffsklass på prylarna men det en välkomponerad mix av tillförlitliga komponenter i material som är betydligt vassare än genomsnittet, vi skulle nog vilja påstå att det är beprövade kvalitetsprylar från både Shimano, SR Suntour, ONE och WTB. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En komfortabel hardtail med brett register som levererar pålitlig manöverförmåga och som både är klättringsvillig och trivs när det går undan i spåren, och dessutom till ett pris som vi glada amatörer utan problem kan leva med!

Merida One-Twenty 6000 29 vit/svart medium

Merida One-Twenty 6000 29 vit/svart medium
35 990 kr

Stävar du efter snabba varvtider, maximal framkomlighet och överlägset flyt i oja?mn terra?ng så är Merida One-Twenty 6000 ett självklart alternativ. En smidig heldämpad kolfiberhoj för dig som gillar bra drag i spåren och som fungera för både fartfylld stigsurfning och krävande heldagsturer med polarna. En mångsidig modell med fantastiskt följsam känsla och generösa slaglängder som har potential att ta din cykling till helt nya nivåer. Tack vare en väl avvägd mix av kvalitativa komponenter, smarta materialval och avancerad dämpning funkar den nästan lika bra för tävling som för dina dagliga träningspass. Stommen utgörs av en främre triangel i lätt kolfiber och en bakre triangel trippelreducerad aluminium med korta kedjestag och en fantastisk Float Link dämparupphängning som ger dig känslan av ännu mer dämpning. Ramen ger åkaren en föredömligt låg tyngdpunkt och är designad för att kunna dominera i höga hastigheter. Den gör det dessutom med en imponerande trampeffektivet och den svarar villigt när du vill öka farten och få med dig all kraft. Fjädring och dämpning hanteras av Rock Shox så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Revelation RC och baktill en Deluxe RL, tack vare 130/120 mm fjädringsväg sväljer den effektivt ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även med maximalt tryck på pedalerna. Båda är luftdämpare och har generöst med inställningar för att kunna hantera kraftfull cykling på underlag med lite olika karaktär. När det blir riktigt stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt, så givetvis är den redan från start utrustad med en höj-/sänkbar sadelstolpe. För att kunna bemästra allt från plan grusvägsrally till tunga klättringar i stökig terräng så är den bestyckad med en bombsäker 12-växlad drivlina med singelklinga från Sram (GX Eagle), vilket borgar för både hög precision och pålitlig funktion. Eftersom cykeln gillar höga farter är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har bästa bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Modellen rullar på ett par stabila 29-tummare med aggressiva kvalitetsdäck från Maxxis (Minion DHR II) som leverar greppvänlig markkontakt och ser till att du flyter fram över både stock och sten med full kontroll. Större hjul rullar såklart snabbare, och vi som är lite resligare föredrar oftast fullstora 29-tummare framför mindre hjulstorlekar.